Öğretmen adaylarının problem çözme ve sosyal becerilerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, 2011-2012 eğitim-öğretim yılında Kahramanmaraş Sütçüİmam Üniversitesi'nde öğrenim görmekte olan öğretmen adayı öğrencilerinproblem çözme ve sosyal becerileri tespit edilerek, bazı değişkenlere göre bunlarınfarklılaşıp farklılaşmadığını ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırma taramamodelinde betimsel bir çalışmadır.Araştırmanın çalışma evrenini, 2011-2012 eğitim-öğretim yılındaKahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi'nde öğrenim görmekte olan 539öğretmen adayı öğrenci oluşturmaktadır.Araştırmanın örneklemini, 2011-2012 eğitim öğretim yılındaKahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi'nde öğrenim görmekte olan 269öğretmen adayı öğrenci oluşturmaktadır.Araştırmada veri toplama aracı olarak öğretmen adaylarının sosyal beceridüzeyini belirlemek için 1986 yılında Riggio tarafından geliştirilen ve 1989 yılındaYüksel tarafından Türkçeye uyarlanan ` Sosyal Beceri Envanteri (KendiniTanımlama Envanteri), öğretmen adaylarının problem çözme becerilerinibelirlemek için 1982 yılında Heppner ve Peterson tarafından geliştirilen ve 1993yılında Şahin, Şahin ve Peterson tarafından Türkçeye uyarlanan `Problem ÇözmeEnvanteri` ve katılımcıların kişisel özelliklerini belirlemek için araştırmacıtarafından geliştirilen `Kişisel Bilgi Formu` kullanılmıştır. Verilerin istatistikselanalizi SPSS 17.0 programı ile yapılmıştır.Araştırma sonuçlarına göre, öğretmen adaylarının problem çözmebecerilerinde; cinsiyet, mezun olduğu orta öğretim programı, baba eğitim durumu,ailelerinin aylık gelir durumu ve ailelerinin yaşadığı yer değişkenlerine göreanlamlı bir fark bulunamamıştır. Aynı zamanda öğretmen adaylarının problemçözme becerilerinde; yaş, öğrenim gördüğü program, anne eğitim durumu,annelerinin mesleği, babalarının mesleği ve öğrenim görürken kaldıkları yerdeğişkenlerine göre ise anlamlı düzeyde farklılaşma tespit edilmiştir. Diğer yandanöğretmen adaylarının sosyal beceri düzeylerinde; cinsiyet, mezun olduğu ortaöğretim programı, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu, annelerinin mesleği,babalarının mesleği ve ailelerinin aylık gelir durumları değişkenlerine göreanlamlı düzeyde farklılaşma olmadığı saptanmıştır. Aynı zamanda öğretmenadaylarının sosyal becerilerinde; yaş, öğrenim gördüğü program, ailelerininyaşadığı yerleşim yeri ve öğrenim görürken kaldıkları yer değişkenlerine göreanlamlı düzeyde farklılaşma tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Eğitim, Sosyal Beceri, Problem Çözme Becerisi, ÖğretmenAdayı. The aim of this study is to identify the problem solving and social skill of theteacher candidate students who are studying at the University of KahramanmaraşSütçü İmam and to demonstrate the difference if there are any acording to somevariables. It is in descriptive character and in this study relational screening modelis used.The work stage of this research formed from 539 teacher candidate studentswho are studying at the University of Kahramanmaraş Sütçü İmam in the 2011-2012 educational year.The sampling of this research formed from 269 teacher candidate studentswho are studying at the University of Kahramanmaraş Sütçü İmam in the 2011-2012 educational year.The technique that we used to collect the data for identifying the level ofcandidate teachers' social skill level is Social Skills Inventory Test ( SelfIdentifying Test) which was found by Riggio and was adjusted into turkish byYüksel in 1986; for idetifying theproblem solving skills of candidate teachers weused Problem Solving Inventory which was improved by Heppner and Peterson in1982 and was adjusted into turkish by Peterson and Şahin in 1993 and foridentifying the personal charachteristic of participants we used the PersonalInformation Form which was improved by researcher. The statistical analysis ofthe datas was done with SPSS 17.0 programme.Acording to the result of the research in the problem solving skills ofcandidates; there weren't any meaningful differences as regard to variables asgender, the secondary school that the candidate graduated from, the educationalstatus of father, parents, parents' monthly income and the place where parentslive. AT the same time in the problem solving skills of candidates differentiation inhigh level was noticed as regard to variables as age, the programme that thecandidate is studying, the educational status of the mother, mothers' job, fathers'job, and the place where the candidate live while studying. On the other hand inthe social skills of candidates; there weren't any meaningful differences as regardto variables as gender, age, the secondary school that the candidate graduatedfrom, the educational status of their father, the educational status of their mother,parents' job, parents' monthly income. At the same time in the problem socialskills of candidates differentiation in high level was noticed as regard to variablesas the age, the programme that the candidate is studying, mothers' job, fathers'job, the hometown of parents and the place where the candidate live whilestudying.Key Words: Education, Social Skill, Problem Solving Skill, Candidate Teacher
Collections