1990 sonrası Türk romanında potmodern kurgu
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Toplumların geçirmiş olduğu siyasal ve sosyal değişimler edebiyatı daderinden etkilemiştir. Yirminci yüzyılın ikinci yarısında Amerika ve Avrupa'daortaya çıkan postmodern düşünce, kısa sürede kültür ve edebiyat ortamına dayansır. Gerçeği anlatma iddiasında olan roman, bu özelliğinden dolayıpostmodernizmden en fazla etkilenen edebî tür olmuştur. Postmodern felsefenin,gerçekliği; özneye göre değişen bir görecelilik olarak tanımlaması, roman için deönemli bir değişimin başlangıcıdır. Gerçeklikten uzaklaşarak, toplumsallığınıkaybeden roman, kendi yazılış serüvenini anlatan bir türe dönüşür. İçeriğin çoğulcubir şekilde dağılması, metinlerarasılık, üstkurmaca, gerçekliğin yitimi bu yeniromanların en önemli özellikleri olmuştur.Postmodern romana ait birtakım özelliklerin 1990 öncesi Türkromanlarında da görülmesine rağmen, yazınsal bir anlayış olarak postmodernromanların 1990 sonrasında yoğunlaştığı görülür. Bu romanlarda gerçekliktenkopuş ve kurmacalık açıkça belirtildiği için, romanlar kurgusal özelliklerine göredeğerlendirilmiştir. Postmodern romanların genel özelliklerini gösteren eserler,dokuz farklı başlık altında incelenmiştir. Bu çalışmada amaç, postmoderndüşüncenin Türk romanındaki yansımalarını anlamaya çalışmak ve postmodernromanların, roman türünün ilk ortaya çıktığı noktadan çok farklı bir yerdeolduğunu göstermektir. Social and political changes that societies experienced have also affectedliterature deeply. Postmodern thought which surfaced in the second half of 20thcentury in America and Europe reflected on the culture and literature as well in ashort time. Novel whose claim is to tell the truth has been affected the most bypostmodernism because of this. The fact that postmodern philosophy describesreality as relativity that changes according to subject is the beginning of animportant change for the novel. Novel has changed into a genre that tells theadventure of itself being written by getting away from reality and losing its sense ofcommunity. Distribution of content in a pluralist way, intertextuality, metafictionand loss of reality are the most important properties of these new novels.Even though some of the properties that belong to postmodern novel were seen inTurkish novels before 1990, it is seen that postmodern novels centred after 1990 as aliterary concept. Since disengagement from reality and fictitiousness are openlyindicated in these novels, they have been reviewed by their fictional properties. Theworks that show general properties of postmodern novels have been analysed undernine different titles. In this study the aim is to try to understand the reflections ofpostmodern thought in Turkish novel and to show that postmodern novels are in avery different place than the point novel genre first surfaced.
Collections