Ortaokul İngilizce öğretmenlerinin öğrencilerde öğrenen özerkliği geliştirmeye yönelik görüşlerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı; ortaokullarda görev yapan İngilizce öğretmenlerinin, öğrencilerde öğrenen özerkliği geliştirmeye yönelik görüşlerini belirlemeye yöneliktir. Bu amaç doğrultusunda ortaokullarda görev yapan İngilizce öğretmenlerinin öğrencilerde öğrenen özerkliğini geliştirmeye yönelik görüşleri arasında cinsiyete, yaşa ve kıdeme göre anlamlı bir farklılık olup olmadığı incelenmiştir. Araştırmanın evrenini, Türkiye'nin farklı coğrafi bölgelerindeki, Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü'ne bağlı ortaokullarda görev yapan İngilizce Öğretmenleri, örneklemini ise nüfusu 1 milyonun üzerinde olan Samsun, Kahramanmaraş ve Manisa'daki ortaokullarda görev yapan 284 ortaokul İngilizce öğretmeni ile çevrimiçi anketi dolduran 131 ortaokul İngilizce öğretmeni olmak üzere toplam 415 İngilizce Öğretmeni oluşturmaktadır. Bu araştırma, tarama (survey) modeli niteliğinde betimsel bir çalışmadır. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre; dersin kazanımlarının ya da hedeflerinin kısa vadeli belirlenmesi, dersin içeriğinin başlıkları belirlenmesi, öğrenme görevlerinin seçimi, sınıf yönetimi konusunda oturma düzeni ile ilgili kararlara öğrencinin katılımına ilişkin görüşleri arasında, erkek öğretmenlerin kadın öğretmenlere kıyasla, öğrenen özerkliğini geliştirme konusunda daha destekleyici oldukları ve öğrenme süreçlerini kendi kendine keşfetme noktasında, öğrencinin ne kadar desteklenmesine kadın öğretmenlerin erkek öğretmenlere kıyasla, öğrenen özerkliğini geliştirme konusunda daha destekleyici oldukları belirlenmiştir. Yaşlarına göre incelendiğinde; dersin kazanımlarının ya da hedeflerinin uzun vadeli belirlenmesinde öğrencinin katılımının ne kadar sağlanmasına ilişkin görüşleri arasında 32-36 yaş arası öğretmenlerin diğer yaş grubundaki öğretmenlere kıyasla, öğrenen özerkliğini geliştirme konusunda daha destekleyici oldukları belirlenmiştir. Ayrıca, dersin temposu, bireysel /eşli/ grup çalışmaları, materyallerin kullanımı, sınıf içi etkinliklerin çeşitleri, sıraların pozisyonu, görsel-işitsel araçlardan öğrenilecekler, gerçek nesnelerden öğrenilecekler ile ilgili kararlara öğrencinin katılımı, sınıf içi aktivitelerde öğrencinin kendi açıklamalarını yapması, öğrenme süreçlerini kendi kendine keşfetme noktasında öğrencinin desteklenmesi, öğrencinin test edilmekten ziyade, kendi kendini haftalık, aylık ve yıllık olarak değerlendirmesine ilişkin görüşleri arasında 22-26 yaş arası öğretmenlerin öğrenen özerkliğini geliştirme konusunda daha destekleyici oldukları belirlenmiştir. Dersin temposu, sıraların pozisyonu ilgili kararlara öğrencinin katılımı, öğrencinin test edilmekten ziyade, kendi kendini haftalık ve aylık olarak değerlendirmesinin desteklenmesine ilişkin görüşleri noktasında 1-5 yıl arası deneyime sahip öğretmenlerin öğrenen özerkliğini geliştirme konusunda daha destekleyici oldukları belirlenmiştir. Diğer yandan, görsel-işitsel araçlardan öğrenilecekler ve verilen ev ödevi görevlerinin çeşidi ile ilgili kararlara öğrencinin katılımı, öğrenme süreçlerini kendi kendine keşfetmesi, sınıf içi aktivitelerde öğrencinin kendi açıklamalarını yapması ve öğrencinin test edilmekten ziyade, kendi kendini yıllık olarak değerlendirmesinin ne kadar desteklenmesine ilişkin görüşleri arasında, 11-15 yıl arası deneyime sahip öğretmenlerin öğrenen özerkliğini geliştirme konusunda daha destekleyici oldukları belirlenirken, öğretmen tarafından verilecek gerçek nesnelerden öğrenilecekler ile ilgili kararlara öğrencinin katılımının ne kadar sağlanmasına ilişkin görüşleri 16-20 yıl arası deneyime sahip öğretmenlerin öğrenen özerkliğini geliştirme konusunda daha destekleyici oldukları belirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: öğrenen özerkliği, öğretmen görüĢleri, ortaokul Ġngilizce öğretmenleri This study aims to investigate secondary school English teachers' views on developing learner autonomy of students. For this aim, the views of secondary school English teachers on developing learner autonomy of students are examined whether there is meaningful difference according to gender, age and seniority. The population of the research includes English teachers who work at secondary state schools of Ministry of National Education and the sample of study is composed of totally 415 secondary school English Teachers, 284 of which are working in cities of Samsun, Kahramanmaraş ve Manisa as cities with populations of over one million, and 131 of whom have completed the online questionnaire. This descriptive study is designed as survey model. According to data derived from the study, there are meaningful differences among secondary school English teachers views on developing learner autonomy of students depending upon variables of age, gender and seniority. According to the findings obtained from the study, male teachers' views on students' participation to the decisions about course achievements or goals in the short term, decision of the topics at lessons, selection of learning tasks, decisions on seating arrangement are more supportive for developing learner autonomy relatively to female teachers, while female teachers' views on supporting students' learning process with self-discovery are more supportive for developing learner autonomy of students. It is found that teachers between age of 32 and 36 are more supportive of learner autonomy relatively to other age groups on students' participation to the decisions about course achievements or goals in the long term. Teachers between 22 and 26 years old are relatively more supportive of developing learner autonomy with their views on students' participation to decisions of the pace of the lesson, individual/pair/group works, usage of materials, the variety of classroom activities, positions of desks, what to learn from audio-visual aids and encouraging students to learning process with self-discovery, leading them to find their own explanations to classroom tasks and self-assessment. Teachers who have 1-5 years of experience demonstrates a more learner autonomy supportive views for students' participation to decisions of the pace of the lesson, positions of desks, encouraging students to weekly and monthly self-assessment. While teachers of 16 to 20 years of experience are more supportive on students' participation to decisions to what to learn from realia, teachers with 11 to 15 years of experience are much more supportive on students' participation to decisions related to what to learn from audio-visual aids, the variety of the homework, encouraging students to learning process with self-discovery, leading them to find their own explanations to classroom tasks and encouraging students to annual self-assessment.Keywords: learner autonomy, views of teachers, secondary school English teachers
Collections