Kurumsal imaj ve işveren markası yolunda yetenek yönetiminin rolü:Kahramanmaraş İli bankacılık sektöründe bir uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada; işletmelerin yetenek yönetimi ile kurumsal imaj ve işveren marka algısı arasında ilişkinin söz konusu olup olmadığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma ana amacına bağlı olarak sorgulanacak alt amaçları ise; Katılımcıların yetenek yönetimi ve alt bileşenlerinin düzeylerini tespit etmek,Katılımcıların kurumsal imaj ve alt bileşenlerinin düzeylerini tespit etmek,Katılımcıların işveren markası ve alt bileşenlerinin düzeylerini tespit etmek,Yetenek yönetimi algılarının, kurumsal imaj ve işveren markası algısıyla ve söz konusu üç kavramın alt bileşenleri arasında ilişki olup olmadığını ortaya koymaktır. Araştırma kapsamında yetenek yönetimi algısı ve alt boyutlarının, kurumsal imaj ve işveren markası algısı ve alt boyutları ile ilişkisinin olup olmadığını belirlemeye yönelik olduğundan, ilişkisel ve etkileşimsel bir model deseni kurgulanmıştır. Bu amaçla, yetenek yönetimi ve alt boyutları ile kurumsal imaj ve işveren marka algısı alt boyutlarına yönelik değişkenler arasındaki olası ilişkiler irdelenmiştir.Araştırmanın çalışma grubunu Kahramanmaraş İlinde faaliyet gösteren ve bankacılık sektöründe görev yapan 413 personel oluşturmaktadır. Veri elde etmek amacı ile Özer (2015) tarafından geliştirilmiş olan ve 21 maddelik `Yetenek Yönetimi Ölçeği`; Bolat (2016) tarafından geliştirilen ve 10 maddelik `Kurumsal İmaj Ölçeği` ve Öksüz (2012) tarafından geliştirilen ve 60 maddelik `İşveren Markası Ölçeği` kullanılmıştır. Toplanan verilerin istatistiki analizinde ise SPSS 21.0 veri analizi programı kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre yetenek yönetimi ile kurumsal imaj ve işveren markası arasında orta düzeyde istatistiki yönden anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir. Bu sonuçla birlikte yetenek yönetimi ve alt boyutlarının kurumsal imaj üzerinde herhangi bir etki ortaya çıkartmadığı, işveren markası üzerinde ise pozitif yönde anlamlı bir etkisi olabileceği sonucuna ulaşılmıştır. Bu nedenle yetenek yönetimini destekleyen uygulamaların, kurumsal imaj algısına etkisi olmasa dahi işveren markası algısına olumlu katkılar sağlayabileceğini söylemek mümkündür. Anahtar Kelimeler: Yetenek Yönetimi, Kurumsal İmaj, İşveren Markası, Bankacılık Sektörü In this study; it is aimed to determine whether there is a correlation between the talent management of the enterprises and the brand perception of the employer or not. The sub purposes to be investigated as based on the main purpose of the study are stated and specified as follows;To determine the levels of the talent management and sub components of the participants,To determine the levels of the corporate image and sub components of the participants,To determine the levels of the employer brand and sub components of the participants,To put forward whether there is a correlation between the perceptions of the talent management, corporate image and the employer brand perception and the sub components of the mentioned three concepts or not.Because it is directed to determine whether there is a correlation between the talent management perception and its sub dimensions, corporate image and employer brand perception and their sub dimensions or not in the coverage of this study, a correlational and interactional model pattern has been designed. For this purpose, the potential correlations between the variables as directed at the talent management and its sub dimensions and the corporate image and sub dimensions of the employer brand perception have been examined.The working group of this study is composed of 413 personnel working and employed in the banking sector and carrying out activities in Kahramanmaraş province. In order to obtain and capture the required data, the `Talent Management Scale` which is composed of twenty one articles which is developed by Özer (2015), the `Corproage Image Scale` which is composed of ten articles and which is developed by Bolat (2016) and also the `Employer Brand Scale` which is composed of sixty articles and which is developed by Öksüz (2012) have been used. The SPSS 21.0 data analysis program has been used in the statistical analysis of the data gathered together. According to the data and findings obtained, it is clearly and obviously seen, understood and determined that there is a medium level of statistical significant correlation between the talent management and the corporate image and the employer brand. With this result, it is finally concluded that the talent management and its sub dimensions do not cause any influence on the corporate image and it may have a significant and positive influence on the employer brand. Therefore, it is quite possible to state that the applications and practices supporting the talent management can make some positive contributions on the employer brand perception though they do not have any influence on the corporate image perception in any manner.Keywords: Talent Management, Corporate Image, Employer Brand, Banking Sector
Collections