Fay hatlarına yakın bölgelerde yapı tasarımı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETFAY HATLARINA YAKIN BÖLGELERDEYAPI TASARIMIKOÇAK, AyhanKırıkkale ÜniversitesiFen Bilimleri Enstitüsünşaat Anabilim Dalı, Yüksek Lisans TeziDanışman : Yrd. Doç. Dr. Orhan DOĞANKasım 2006, 160 sayfaTürkiye'nin büyük bir bölümü deprem tehlikesi altındadır. Geçmişte meydanagelen depremlerde çok büyük can ve mal kayıpları yaşanmıştır. Gelecek depremlerdebu kayıpları yaşamamak için, deprem ve yapıya olan etkilerinin daha iyideğerlendirilmesi, projelendirilecek ve onarım-güçlendirmesi yapılacak yapılarınbuna göre tasarlanması gereği ortaya çıkmıştır.Ülkemizde yaşanan büyük depremlerin bazılarında, Doğu-Batı ve Kuzey-Güney yönünde kaydedilen yatay ivmelerin, Afet Bölgelerinde Yapılacak YapılarHakkında Yönetmelikte verilen deprem ivmesi değerini aştığı görülmüştür.Bu çalışmada, Kuzey Anadolu Fayı üzerinde yönetmelikte belirtilen depremivmesi değerinin aşılması nedeni ile Fay Hatlarına Yakın Bölgelerde kaydedilenmaksimum yatay ivme değerlerinin bina tasarımındaki önemi incelenmiştir.iKaydedilen Doğu-Batı ve Kuzey-Güney yatay ivmelerinin bileşkesininhesabında Mohr Yöntemi kullanılmış, hesaplanan asal deprem ivmelerininkaydedilen deprem ivmesi değerlerinden biraz daha büyük değerler olduğugörülmüştür.SAP2000 programı ile Eşdeğer Deprem Yükü Yöntemi kullanılarak, mevcutyönetmelikte belirtilen ivmeye, 13 Mart 1992 Erzincan depreminde kaydedilen enbüyük yatay ivmeye ve hesaplanan asal ivmeye göre betonarme bir yapının analiziyapılmıştır.Boore Yöntemi kullanılarak, yatay ivme değerlerinin fay hattına dikdoğrultuda uzaklaştıkça azalımı incelenmiştir.Ayrıca, deprem yönünde ve dik doğrultuda oluşan bina hasarlarınınkarşılaştırılması ve değerlendirilmesi yapılmıştır.Anahtar Kelimeler : Fay Hatlarına Yakın Bölgeler, Mohr Yöntemi, Asal Depremvmeleri, Boore Yöntemi, Deprem Yönüii ABSTRACTBUILDING DESIGNIN THE REGIONS CLOSE TO THE FAULT LINESKOÇAK, AyhanKırıkkale UniversityGraduate School of Natural and Applied SciencesDepartment of Civil Eng., M. Sc. ThesisSupervisor : Asist. Prof. Dr. Orhan DOĞANNovember 2006, 160 PagesMajor part of Turkey is under the earthquake risk. Many people diedand many buildings were damaged or collapsed due to earthquakes in the past. Toavoid from these losses in the future, it is necessary that the earthquake and itsimpact on buildings should be evaluated in a better way and they must be designed orrepaired/strengthened according to these evaluations.During some of the severe earthquakes in our country, it was understood thatthe horizontal accelerations determined in the directions of East-West and North-South, have exceeded the earthquake acceleration values which were recommendedin the Turkish seismic code.In this study, since earthquake acceleration exceeds the values recommendedin the Turkish seismic code around the Northern Anatolia Fault Line, the importanceiiiof horizontal acceleration values for building design, recorded close to the fault lineswas examined.The Mohr Method was used to calculate principle accelerations. It is foundthat the principle accelerations are slightly greater than accelerations recorded in thedirections of East-West and North-South.SAP2000 software was used to analyze a reinforced concrete building forthree different cases using, maximum horizantal accelerations recorded during theErzincan earthquake on 13 March 1992, accelerations recommended in the Turkishseismic code and the principle accelerations calculated with the mohr method.Using the Boore Method, reduction of horizontal accelerations in theperpendicular direction was also examined.In addition, the building damages occurred in parallel and perpendicular toearthquake directions were compared and evaluated.Key Words : Regions Close To The Fault Lines, Mohr Method, PrincipleEarthquake Accelerations, Boore Method, Earthquake Directioniv
Collections