Arazi toplulaştırma projelerinin tarımsal mekanizasyon işletmeciliğine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma; arazi toplulaştırma projelerinin tarımsal mekanizasyon işletmeciliğine etkisini belirlemek amacıyla yürütülmüştür. Araştırma materyali olarak Niğde İli Misli Ovasında gerçekleştirilen Aşlama, Çarıklı, Çayırlı, Karaatlı Köyü arazi toplulaştırma projeleri kullanılmıştır. Basit tesadüfi örnekleme yöntemine göre 96 işletme seçilmiş ve bu işletmelere ait parsellerin arazi toplulaştırma (AT) öncesi ve sonrası olmak üzere alan, çevre, en-boy uzunluğu, işletme merkezi ile parseller arası yol uzaklığı ve kuş uçuşu yol uzaklığı NetCAD paket programı ile bulunmuştur. Alan Yol Uzunluğu Uygunluğu (AYU), Alan Kuş Uçuşu Yol Uzunluğu Uygunluğu (KUYUU), Şekil İndeksi (SI), Çevre Alan Oranı (ÇAO), Fraktal Büyüklük İndeksi (FD), yakıt tüketimi, parsel işleme süresi, parsel sonu dönüş kaybı, yol zaman kaybı ve parsel sınırlarından kaynaklı alan kaybı incelenmiştir. Seçilen işletmeler için parsel şekillerini belirten göstergelerden Fraktal büyüklük indeksi AT sonrası Aşlama'da 1.37'den 1.33'e, Çarıklı'da 1.38'den 1.35'e, Çayırlı'da 1.37'den 1.34'e, Karaatlı'da 1.38'den 1.34'e düşmüştür. Parseller mekanizasyona daha uygun şekiller kazanmıştır. Bu fark istatistiksel olarak önemli olup (P<0.05), SI ve ÇAO ortalamalarında ise istatistiksel olarak önemli bir fark yoktur (P>0.05). AT sonrası sınır alan kayıpları ortalama %38 azalmıştır. Bu oran istatistiksel olarak önemlidir (P<0.05). Seçilen işletmelerin AYU ve KUYUU değerleri sırasıyla ortalama %43 ve %37 azalmış, yani bu işletmeler toplulaştırma sonrasında daha iyi bir işletim uygunluğu kazanmıştır. Bu fark istatistiksel olarak önemli bulunmuştur (P<0.05). Yol uzunluklarının azalmasına bağlı olarak yakıt tüketimi ortalama %50, toplam üretim süresi %36 azalmıştır. AT öncesi ve sonrası bu farklar istatistiksel olarak önemli bulunmuştur (P<0.05). Seçilen işletmelerin parsel sonu dönüşlerde harcadığı süre ortalama %38, parsellere ulaşımda geçen süre yaklaşık %50, parsel işleme süresi yaklaşık %5 düşmüştür. İstatistiksel olarak bu farklar önemlidir (P<0.05). Korelasyon testi sonucunda AYU ve KUYUU göstergeleri arasında güçlü bir korelasyon olduğu ortaya çıkmıştır. SI, ÇAO ve FD arasındaki korelasyon da kuvvetlidir. Parsel sonundaki dönüş zaman kayıpları ile parsellerin şeklini tanımlayan şekil göstergeleri arasında ise negatif yönlü bir korelasyon bulunmuştur (P<0.01). This research was conducted to determine the effects of land consolidation (LC) projects to agricultural mechanization management. In this study, LC projects of Aşlama, Çarıklı, Çayırlı and Karaatlı Village in the Misli Plain in Niğde was taken as material. According to the simple random sampling, 96 enterprises were selected and including the area, perimeter, length and width of the parcels, distances between the parcels and enterprises center were found by NetCAD programme before and after the LC. Eligibility of area road length (AYU), eligibility of area airline road length (KUYUU), Shape index (SI), Perimeter- area ratio (ÇAO), Fractal dimension (FD), fuel consumption, parcel processing time, loss of parcel return, loss of road time and loss of area from parcel boundaries were investigated. For the selected enterprises, the indexes indicate of the parcel shape, Fractal Dimension in Aşlama, Çarıklı, Çayırlı and Karaatlı have decreased from 1.37 to 1.33, from 1.38 to 1.35 in, from 1.37 to 1.34 in, from 1.38 to 1.34, respectively. Parcels have gained more suitable shapes for mechanization. This difference has statistically significant (P<0.05), there are no statistically significant difference in the SI and ÇAO averages (P>0.05). The losses of border area after LC have decreased by 38% on average. This rate has statistically significant (P<0.05). AYU and KUYUU values of selected enterprises have decreased by 43% and 37% on average, respectively, which means that these enterprises have gained a better operating suitability after consolidation. This difference has statistically significant (P<0.05). Due to reducing road lengths, the fuel consumption and the total production time has decreased by 50% and by 36% respectively. These differences have statistically significant (P<0.05). The average the return time losses at the end of the parcel in the selected enterprises and the time spent in transit to their parcels and the parcel processing time have decreased by 38%, 50% and 5% respectively. These differences have statistically significant (P<0.05). As a result of the correlation test, there is a strong correlation between AYU and KUYUU indicators. The correlation between SI, ÇAO and FD has also strong. A negative correlation is found between the return time losses at the end of the parcel and the shape indicators defining the shape of the parcels (P <0.01).
Collections