Sınıf öğretmenlerinin dersleri öğrenirken ve öğretirken hissettikleri duyguları ile öğretim etkililik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin dersleri öğrenirken ve öğretirken hissettiği duygular ile öğretim etkililik algıları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın örneklemini 2016-2017 eğitim öğretim yılında Kahramanmaraş ili Dulkadiroğlu, Onikişubat, Elbistan, Göksun, Afşin ve Andırın ilçelerinde görev yapan 351 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışma verilerin toplanmasında, sınıf öğretmenlerinin öğretim etkililik algılarını belirlemek için `Öğretim Etkililik Algı ölçeği`, öğretmenlerin derslere yönelik hissettiği duygulara ilişkin veriler `Duygu Ölçme Araçları` kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 22.0 paket programından yararlanılmıştır. Araştırma kapsamında verilerin toplam ve ortalaması alınarak frekans, yüzde, aritmetik ortalama, t testi, tek yönlü varyans (ANOVA) ve korelasyon analizi yapılmıştır.Araştırmanın sonuçları sınıf öğretmenlerinin derslere yönelik duyguları ile öğretim etkililik algıları arasında düşük düzeyde anlamlı bir ilişkinin olduğu sonucunu ortaya koymuştur. Sınıf öğretmenleri derslerin öğrenimine ve öğretimine yönelik olumsuz duygulara kıyasla daha olumlu duygular yaşadıklarını belirtmişlerdir. Derslerin öğrenimi ve öğretimine yönelik en sık yaşanılan olumlu duygular keyif, memnuniyet ve istek olmuştur. Araştırmada sınıf öğretmenlerinin geçmiş öğrencilik dönemlerinde dersleri öğrenirken yaşadığı duygular ile bu dersleri öğretirken hissettiği duygular arasında pozitif yönde güçlü bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonuçları sınıf öğretmenlerinin derslerin öğretimine yönelik duyguları ile cinsiyet değişkenine göre anlamlı farkın olmadığını ortaya koymuştur. Diğer yandan kıdem değişkeni göre derslere yönelik olumlu duygular arasında anlamlı fark bulunmuştur. Araştırma sonuçları doğrultusunda öğretmen yetiştirme programlarında duygu konusuna daha fazla yer verilmesi önerilmiştir. The aim of this research is to examine the relationship between classroom teachers' perceptions of learning and teaching, and the perception of teaching efficacy. The sample of the research consists of 351 classroom teachers who are working in Dulkadiroğlu, Onikişubat, Elbistan, Göksun, Afşin and Andırın districts of Kahramanmaraş province during 2016-2017 education year. The research was carried out by using the relational screening model in the descriptive model of quantitative research methods. In order to collect the study data, `The Teaching Effectiveness Perception Scale` was used to determine the teaching efficacy perceptions of classroom teachers, `Emotion Measurement Tools` were used for the emotions felt by the teachers towards the classes. SPSS 22.0 package program was used for analyzing the data. Within the scope of the research, frequency, percentage, arithmetic mean, t test, one-way analysis of variance (ANOVA) and correlation analysis were performed by taking the total and the average of the data.According to the results of the research, classroom management is the area where classroom teachers see themselves most effectively in their teaching. In the teachers' perception of teaching effectiveness, no significant difference was found in all subdimensions of the scale, according to the variable of seniority. The research revealed that there is a low level of meaningful relationship between classroom teachers' feelings towards classroom and teaching efficacy perceptions. The classroom teachers stated that they experienced more positive emotions compared to the negative feelings about the learning and teaching the lessons. The most frequent positive emotions towards the learning and teaching of the lessons are pleasure, satisfaction and desire. The survey found that there is a strong correlation between the feelings that classroom teachers felt while learning lessons during their own school years and the feelings they felt while teaching these lessons. The results of the research also revealed that there is no meaningful relationship between the gender factor, and the emotions of classroom teachers' towards teaching the lessons. On the other hand, a significant difference was identified in the point of positive emotions towards the lectures in terms of seniority variable. In the light of research results, it is suggested that the subject of `emotion` should be given more coverage in teacher education programs.
Collections