İlköğretim öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile bilime olan inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma ilköğretim öğrencilerinin sahip oldukları bilimsel süreç becerileri ile bilime olan inanç arasındaki ilişkiyi belirleyebilmek amacı ile yapılmıştır.Çalışmada sırası ile; 4. ve 5. Sınıf öğrencilerinin; bilimsel süreç becerilerine yönelik başarıları düzeyi, bilimsel süreç becerileri ile bilime olan inançlarının cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farklılık oluşturup oluşturmadığı, bilime olan inanç düzeyleri, bilimsel süreç becerileri ile bilime olan inançları arasında anlamlı bir ilişkinin var olup olmadığı, 4. ve 5. Sınıf öğrencilerinin bilime olan inanç ölçeğinden aldıkları puanların sınıf seviyesine göre anlamlı bir farklılık oluşturup oluşturmadığı, bilimsel süreç becerileri ile bilime olan inançları arasındaki ilişkiye hangi becerinin ne düzeyde katkı sağladığı sorularına yanıt aranmıştır.Bu sebeple öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerini belirlemeye yönelik, araştırmacı tarafından ilköğretim 4. Sınıf öğrencileri için geliştirilen Madde ve Özellikleri Ünitesine ait; gözlem, karşılaştırma-sınıflama, tahmin, çıkarım yapma, deney tasarlama, deney malzemelerini araç ve gereçlerini tanıma ve kullanma, yorumlama ve sonuç çıkarma, ölçme, sunma ve son olarak da veri kaydetme olarak belirlenen bilimsel süreç becerilerinden oluşan 0.903 güvenilirlik katsayısına sahip 33 soruluk Bilimsel Süreç Becerileri Başarı Testi ve ilköğretim 5. sınıf öğrencileri için Maddenin Değişimi ve Tanınması Ünitesine ait; gözlem, karşılaştırma sınıflama, tahmin, çıkarım yapma, deney tasarlama, deney malzemelerini araç ve gereçlerini tanıma ve kullanma, yorumlama ve sonuç çıkarma, ölçme ve son olarak da sunma olarak belirlenen bilimsel süreç becerilerinden oluşan 0.906 güvenirlik katsayısına sahip 35 soruluk Bilimsel Süreç Becerileri Başarı Testi kullanılmıştır.Öğrencilerin bilime olan inançlarını belirleyebilmek adına ise her iki grupta da Çoban ve Ergin (2008) tarafından geliştirilen 16 maddelik 5li likert tipi Bilimsel Görüş Belirleme Ölçeği kullanılmıştır.Araştırmaya Kırıkkale İl Merkezi Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı 4 ilköğretim okulunda eğitim gören 200 ilköğretim 4. Sınıf ve 210 ilköğretim 5. Sınıf olmak üzere toplam 410 öğrenci katılmıştır.Araştırmada toplanan veriler PASW Statistic-18 ile analiz edilmiş ve sonuç itibari ile ilköğretim öğrencilerinin sahip oldukları bilimsel süreç becerileri ile bilime olan inançları arasında orta düzeyli bir ilişkinin var olduğu bilgisine ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Bilim, Bilimsel Süreç Becerileri, Bilime Olan İnanç. Main aim of this research is identifying the relationship between science process skills and belief in science.In this study answers of the questions: success level of 4. And 5. grade students aimed at scientific process skills, whether the scientific process skills and belief in science of 4. And 5. grade students create a significant difference according to the gender variable or not, level of belief in science, whether there is a significant relationship between scientific process skills and belief in science or not, whether scores 4. And 5. Grade students get from belief scale create a significant difference according to the grade or not, which skill contribute to the relationship between the scientific process skills and belief in science and level of its contribution are investigated.Because of this reason for identifying the scientific process skills the researcher developed two tests; Scientific Process Skills Success Test belongs to Material and Properties Unit for 4. Grade students and Scientific Process Skills Success Test belongs to Change of Material and its identification Unit for 5. Grade students. First test includes 33 questions with 0,903 reliability coefficient. These questions made up of these scientific process skills: observation, comparison-classification, forecast, inference, recognizing and using the experiment equipments, interpretation and conclusion, measurement, presentation and lastly data record. Second test includes 35 questions with 0,906 reliability coefficient. These questions made up of these scientific skills: observation, comparison-classification, forecast, inference, recognizing and using the experiment equipments, interpretation and conclusion, measurement, presentation and lastly data record. For identifying the belief in science of the students The Scale for Determining the Scientific View developed by Çoban and Ergin (2008) is used. The Scale includes 16 items with five factors.410 students 200 of them from 4. grade and 210 of them from 5. grade from 4 primary schools related to the Kırıkkale Provincial National Education Directorate participated in the research.Data collected in this research is analyzed with PASW Statistic-18. The result of the analysis is; there is a medium level relationship between the primary school students? scientific process skills the and their belief in science.Key Words: Science, Science Process Skills, Belief in Science
Collections