Fen öğretiminde açık uçlu araştırmacı sorgulayıcı öğrenme etkinliklerinin yaratıcılık ve girişimcilik becerilerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Fen bilimleri öğretiminde bilimsel literatür, bireyin aktif olduğu sürecin kendi öğrenme gelişimi üzerine önemli etkileri olduğunu öngörmektedir. Bu çalışmada, problemedayalı öğrenme modeline göre gerçekleştirilen açık uçlu araştırmacı – sorgulayıcı deneysel etkinlikler geliştirilmiş ve bu etkinliklerin laboratuvar ortamında, fen bilgisi öğretmen adaylarının yaratıcı ve girişimcilik becerilerine etkisi incelenmiştir. Araştırmada, deneysel desenlerden tek gruplu ön test-son test yarı deneysel model kullanılmıştır. Çalışma grubunu 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Kırıkkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği programında 3. Sınıfta öğrenim gören 64 öğrenci oluşturmuştur. Çalışmada araştırmacı tarafından geliştirilen `Probleme Dayalı Fen Bilgisi Laboratuvarı Kılavuzu`'nda yer alan deneysel etkinlikler, `Fen Öğretimi Laboratuvar Uygulamaları –II` dersi kapsamında altı hafta yirmi dört ders saati süresince uygulanmıştır. Nicel veriler; altı haftalık ders süreci öncesinde ve sonrasında `Fen Laboratuvarı Girişimcilik Ölçeği` ve `Yaratıcılık Ölçeği` ile toplanmıştır. Elde edilen verilerin analiz sürecinde anlamlılık testi için SPSS-17 paket programı kullanılmıştır. Çalışmanın girişimcilik boyutundaki nicel verilerin çözümlenmesinde ilişkili t-testi analizleri kullanılmıştır. Yaratıcılık boyutundaki nicel veriler ise `Yaratıcılık Ölçeği`nde yer alan ölçek göz önüne alınarak çözümleme yapılmıştır.Araştırmada elde edilen sonuçlar, açık uçlu araştırmacı-sorgulayıcı öğrenme etkinlikleri kapsamında yürütülen deneysel etkinliklerin girişimcilik ve yaratıcılık becerilerini arttırmada etkili olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca girişimcilik ölçeğinde yer alan alt boyutlardan `yaratıcılık` boyutunda anlamlı düzeyde farklılık çıkmıştır; `Fen Laboratuvarı Girişimcilik Ölçeği` ve `Yaratıcılık Ölçeği`'nin birbirini desteklediğini ortaya koymaktadır. Scientific literature in science teaching foresees that the process in which the individual is active, has an important influence on his / her learning development. In this study, open - ended investigator - interrogative experimental activities based on probabilistic learning model were developed and the effects of these activities on the creativity and entrepreneurial skills of the science teacher candidates were investigated in the laboratory environment.In the study, a single group of experimental research design with pre-test/post-test and semi-experimental model was used. The study group consisted of 64 students who were third year students in the Science Teacher Education Program of Kırıkkale University Faculty of Education in the academic year of 2015-2016.In the study, experimental activities developed by the researcher included in the `Prospective Science Information Laboratory Guide` were applied within the scope of `Science Instruction Laboratory Applications - II` during six weeks and twenty four hours.Quantitative data were gathered by the `Science Laboratory Entrepreneurship Scale` and the `Creativity Scale` before and after the six week lecture period. SPSS-17 package program was used for the significance test in the analysis process of obtained data. Paired samples t-test analyzes were used to analyze the quantitative data of the entrepreneurial dimension of the study. The quantitative data on creativity dimension was resolved by considering the scale in `Creativity Scale`.The results of the research reveal that the experimental activities carried out within open-ended investigative-interrogative learning activities are effective in increasing entrepreneurship and creativity skills. Moreover, the significant difference in the dimension of `creativity` from the sub-dimensions of entrepreneurship scale reveals that `Science Lab Entrepreneurship Scale` and `Creativity Scale` support each other.
Collections