Okul başarısızlığının algılanan nedenleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
BOLUM VI ÖZET, YARGI, ÖNERİLER Özet Bu araştırma, liseli ergenlerin, öğretmen ve velilerin demografik özellikleri ve okul başarısızlığının nedenlerine dönük tutumları arasındaki ilişkiyi belirlemeye dönük tarama türünde gerçekleştirilen bir çalışmadır. Aynı zamanda, araştırma kapsamı içinde araştırma grubunu oluşturan ergenlerin, öğretmen ve velilerin okul başarısızlığının nedenlerine ilişkin değerlendirmelerini ölçmek amacıyla araştırmacı tarafından `Okul Başarısızlığı Nedenleri Ölçeği` (OBN) adı altmda bir tutum ölçeği geliştirilmiştir. Araştırma iki aşama halinde yapılmıştır. Birinci aşamada, araştırma kapsamında Okul Başarısızlığı Nedenleri Ölçeğinin (OBN), geliştirilmesi çalışması yer almaktadır. OBN; 16 boyut ve 98 itemden oluşmaktadır. Ölçeğin tamamı maddelerde, uygulamada veya puanlamada herhangi bir değişiklik yapılmadan devlet ve özel liselerin 1., 2. ve 3. sınıf düzeylerinde uygulanmış ve değerlendirilmiştir. Aynı form veli ve öğretmenlere uygulanmıştır. Uygulama ve puanlamada aynı ilkelere riayet edilmiştir.Ölçek geliştirme çalışmaları, 574 kişilik öğrenci, veli ve öğretmen grubunu temel alarak yapılmıştır. ikinci aşamada, araştırmanın örneklemini, İstanbul ilinde bulunan üç devlet ve üç özel lisenin 1., 2., 3. sınıflarında okumakta olan sistematik örnekleme yoluyla seçilen 142 öğrenci, 94 veli, ve 118 öğretmen oluşturmuştur. Toplam Örneklem sayısı 356 olarak belirlenmiştir. Okul başarısızlığının nedenleri ölçeğinin genel toplamı ve 16 alt boyutu ile öğrencilerin özel ve devlet liselerinde okumaları baz alınarak, cinsiyet, yaş, sınıf düzeyleri, anne-baba mesleği, anne-baba eğitimi, ailenin gelir düzeyi, genel okul başarısının değerlendirilmesi gibi demografik bilgiler arasındaki ilişkiye bakılmıştır. 241242 Araştırma sonucunda, kaynak gruplar arasındaki ilişkiye bakıldığında okul başansızlığının nedenlerine ilişkin olarak öğretmenlerin veli ve öğrencilere göre yüksek düzeyli olumsuz tutum geliştirdikleri saptanmıştır. Öğretimdeki Eksiklikler, Ev Ortamı, Kendine Güven ve Sınanma, Öğretmen, Arkadaşlar, Ders Programlan, Aile Baskısı, Derse Yönelik Tutumlar, Ders Dışı Faaliyetler, Kişisel Özellikler, Zeka ve Sosyal Uyum, Geleceğe İlişkin Yargı boyutlarında kaynak gruplar arasında anlamlı farklar çıkmıştır. Çalışma Alışkanlıkları, Sağlık, Temel İhtiyaçlar, Okul İmkanları boyutlarında ise bir farka rastlanmamıştır. Okul başansızlığının nedenlerine dönük tutumlarda okul türü ile kız ve erkek öğrenciler arasında genel toplamda, anlamlı bir farka rastlanmamıştır.Çalışma Ahşkanlıklan, Kendine Güven ve Sınanma, Sağlık, Derse Yönelik Tutumlar, Ders Dışı Faaliyetler, Okul Imkanlan, Kişisel Özellikler, Zeka ve Sosyal Uyum alt boyutlarında anlamlı farkalar bulunmuştur. Buna karşılık, Öğretimdeki Eksiklikler, Ev Ortamı, Öğretmen, Temel İhtiyaçlar, Arkadaşlar, Ders Programlan, Aile Baskısı, Geleceğe İlişkin Yargı alt boyutlarında ise tutumların farkhlaşmadığı görülmüştür. Okul Başansızlığının Nedenlerine dönük tutumlann, okul türü ile yaş, sınıf düzeyi, anne-baba eğitim durumu, anne-baba mesleği, ailenin gelir düzeyi gibi değişkenlere göre genel toplamda farkhlaşmadığı görülmüştür. Bütün bu değişkenlere göre, Kendine Güven ve Sınanma ve Zeka ve Sosyal Uyum alt boyutlarında tutumlar arasında anlamlı farkların olduğu görülmüştür. Okul Başansızlığının Nedenlerine dönük tutumlarla genel okul başansının değerlendirilmesi değişkem ile okul türü arasındaki ilişkiye bakıldığında, okul başansını `kötü` olarak değerlendiren ergenlerin genel toplamda olumsuz tutum gehştirdikleri saptanmıştır. Çalışma Ahşkanlıklan, Öğretimdeki Eksiklikler, Ev Ortamı, Kendine Güven Sınanama, Sağlık, Temel İhtiyaçlar, Derse Yönelik Tutumlar, Ders Dışı Faaliyetler, Okul Imkanlan, Kişisel Özellikler, Zeka ve Sosyal Uyum alt boyutlarında anlamlı tutum farklan bulunmuştur. Öğretmen, Arkadaşlar, Ders Programı, Aile Baskısı ve Geleceğe İlişkin Yargı alt boyutlarında bir farka rastlanmamıştır. Bu araştırma vasıtasıyla, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına uygulamada kullanılabilecek okul başarısızlığının nedenlerinin belirlenmesini sağlayacak olan bir ölçek kazandırılmıştır. Aynca bundan sonra bilimsel düzeyde yapılacak olan araştırmalar için bir ölçek ve konuyla243 ilgili değişkenlerle ilişkilerin incelenmesi ile veriler doğrultusunda bir kaynak sağlanmıştır. Yargı A. Araştırma grubunu oluşturan öğrencilerin okul başarısızlığına ilişkin değerlendirmelerinde kayıtlı oldukları okul türü ve; 1) Velilerin, Öğretmenlerin aynı konuya ilişkin değerlendirmelerine göre genel toplam değerlerinde fark vardır. Okul Başarısızlığı Nedenleri `Öğretimdeki Eksiklikler`, `Ev Ortamı`, Kendine Güven Sınanma`, `Öğretmen`, `Arkadaşlar`, `Ders Programlan`, `Aile Baskısı`, `Derse Yönelik Tutumlar`, `Ders Dışı Faaliyetler`, Kişisel Özellikler`, `Zeka ve Sosyal Uyum`, `Geleceğe İlişkin Yargı` alt boyutlarında fark vardır. B. Araştırma grubunu oluşturan ergenlerin okul başarısızlığına neden olan faktörleri değerlendirmelerinde kayıtlı oldukları okul türü ve; 2) Cinsiyetlerine göre Okul Başarısızlığı nedenleri genel toplamında fark yoktur. Çalışma Alışkanlıkları, Kendine Güven ve Sınanma, Sağlık, Derse Yönelik Tutumlar, Ders Dışı Faaliyetler, Okul imkanları, Kişisel özellikler, Zeka ve Sosyal Uyum alt boyutlarında fark vardır. 3) Lise 1., 2., 3. sınıf düzeylerine göre Okul Başarısızlığı Nedenleri genel toplamında fark yoktur. `Öğretimdeki Eksiklikler`, `Kendine Güven Sınanma`, `öğretmen`,`Ders Dışı faaliyetler`, `Okul îmkanlan`, `Zeka ve Sosyal Uyum`, `Geleceğe İlişkin Yargı` alt boyutlarında fark vardır. 4) 13-14-15-16-17-18 ve daha büyük yaşlara göre okul Başarısızlığı Ndenleri genel toplamda fark yoktur. MwAiuimsvoK
Collections