Okul kütüphanelerinde bilgi hizmeti ve bir anket
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
oz Bu tezde, okul kütüphanelerinde bilgi hizmeti konusu, hizmetin başarısı ile hizmetin gerçekleştirilmesindeki başlıca etkenlerden personel, kullanıcı, bilgi kaynakları ve hizmet yeri arasındaki ilişki açısından incelenmiştir. Araştırmada, betimleme yöntemi ve tarihsel yöntemden yararlanılmıştır. Tezde, bilgi hizmetinin gelişimi, hizmetin başlıca öğeleri ve hizmetin kapsamı açıklanmakta; bu konuda bilgisayar teknolojilerinin etkisi üzerinde de durulmaktadır. Ayrıca, okul kütüphanelerinin özellikleri ve yönetimi, uluslar arası standartlar da göz önüne alınarak incelenmektedir. Okul kütüphanelerindeki bilgi hizmeti konusu ayrıntılı olarak ele alınmakta; aynı zamanda İstanbul'daki ilk ve orta öğretim okullarında bilgi hizmetinin özelliği konusunda yapılan bir anketin sonuçları da değerlendirilmektedir. Sonuçta, ülkemizde okul kütüphanelerinde bilgi hizmetindeki yetersizliğin giderilmesi için, kütüphanelerin personel, kullanıcı, bilgi kaynağı ve yer açısından geliştirilmesi gerektiği ortaya konulmaktadır. ABSTRACT The subject of information services in school libraries was researched in this thesis from the point of view of the relationship between staff, user, information sources and place of service, which are the major factors for the success of the service and the realization of the service. The descriptive method and historical method were utilized in the research. The development of the information service, the main components of the service and the scope of service were explained in the thesis and the effect of computer technologies in this subject was also investigated. Furthermore, the characteristics and administration of school libraries were also investigated by taking into account the international standards. The subject of information service in the school libraries were analyzed in detail and also the results of a survey carried out about the characteristics of information service in primary and high schools in Istanbul were evaluated. In conclusion, it has been emphasized that the libraries should be developed from the point of view of personnel, user, information source and place of service in order to be able to make up for the insufficiencies in the information service of the school libraries in our country. n oz Bu tezde, okul kütüphanelerinde bilgi hizmeti konusu, hizmetin başarısı ile hizmetin gerçekleştirilmesindeki başlıca etkenlerden personel, kullanıcı, bilgi kaynakları ve hizmet yeri arasındaki ilişki açısından incelenmiştir. Araştırmada, betimleme yöntemi ve tarihsel yöntemden yararlanılmıştır. Tezde, bilgi hizmetinin gelişimi, hizmetin başlıca öğeleri ve hizmetin kapsamı açıklanmakta; bu konuda bilgisayar teknolojilerinin etkisi üzerinde de durulmaktadır. Ayrıca, okul kütüphanelerinin özellikleri ve yönetimi, uluslar arası standartlar da göz önüne alınarak incelenmektedir. Okul kütüphanelerindeki bilgi hizmeti konusu ayrıntılı olarak ele alınmakta; aynı zamanda İstanbul'daki ilk ve orta öğretim okullarında bilgi hizmetinin özelliği konusunda yapılan bir anketin sonuçları da değerlendirilmektedir. Sonuçta, ülkemizde okul kütüphanelerinde bilgi hizmetindeki yetersizliğin giderilmesi için, kütüphanelerin personel, kullanıcı, bilgi kaynağı ve yer açısından geliştirilmesi gerektiği ortaya konulmaktadır. ABSTRACT The subject of information services in school libraries was researched in this thesis from the point of view of the relationship between staff, user, information sources and place of service, which are the major factors for the success of the service and the realization of the service. The descriptive method and historical method were utilized in the research. The development of the information service, the main components of the service and the scope of service were explained in the thesis and the effect of computer technologies in this subject was also investigated. Furthermore, the characteristics and administration of school libraries were also investigated by taking into account the international standards. The subject of information service in the school libraries were analyzed in detail and also the results of a survey carried out about the characteristics of information service in primary and high schools in Istanbul were evaluated. In conclusion, it has been emphasized that the libraries should be developed from the point of view of personnel, user, information source and place of service in order to be able to make up for the insufficiencies in the information service of the school libraries in our country. n
Collections