Ebeveynin problem çözme becerisini geliştirmeye yönelik deneysel bir çalışma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
oz Araştırmanın amacı, ebeveynin problem çözme becerisini geliştirecek bir eğitim programını hazırlamak ve bu programın etkililiğini sınamaktır. Bu amaç doğrultusunda İstanbul ili evreninden seçilen 20 deney ve 20 kontrol grubunda olmak üzere toplam 40 denek üzerinde çalışılmıştır. Araştırmada öntest- sontest uygulamaları için Problem Çözme Envanteri, Aile Hayatı ve Çocuk Yetiştirme Tutumu Ölçeği kullanılmıştır. Deney ve kontrol grubundaki deneklerin yaşlarının 20-40 arasında bulunması, en az lise mezunu olması ve okul öncesi dönemde çocuğunun bulunması şartı aranmıştır. Bu kriterlere uyan denekler Kişisel Bilgi Formuyla tespit edilmiştir. Hazırlanan program haftada bir gün 90 dakika süre ile 10 oturumda gerçekleştirilmiştir. Veriler çift yönlü varyans analizi ve t-testi teknikleriyle incelenmiştir. Bulgularda, Problem Çözme Envanteri puanlarının ve Demokratik Davranma ve Eşitlik Tanıma boyutu dışında Aile Hayatı ve Çocuk Yetiştirme Tutumu Ölçeği'nin diğer 4 boyutu (Aşırı Koruyucu Annelik Boyutu, Ev Kadınlığını Reddetme Boyutu, Karı ve Koca Geçimsizliği Boyutu, Baskı ve Disiplin Boyutu) açısından deney grubu sontest puanlarının, deney grubu öntest ve kontrol grubu öntest-sontest puanlarından anlamlı düzeyde farklılaştığı tespit edilmiştir. `Ebeveynin Problem Çözme Becerisini Geliştirme Programı` nm problem çözme becerisinin geliştirilmesinde etkili olduğu ve bu etkinin anne-babalığa ilişkin yaşantıya ve ebeveynliğin farklı boyutlarında olumlu değişikliğe yol açtığı görülmektedir. Anahtar Kelimeler: Problem, Problem Çözme, Ebeveyn Tutumları m ABSTRACT The purpose of this study is to prepare an education program that improve parents problem solving skill and to test its efficiency. In order to reach this goal, 20 for the experiment and 20 for the control groups making a total of forty subjects from the `Istanbul Universe` have been analyzed. `Problem Solving Inventory`, `Family Life and Child Rearing Attitudes Scale` were used for pre and post-test applications. The samples in experiment and control groups were consisted of people between the ages of 20-to 40 years, at least graduated from high school and have children in preschool period. These criteria were determined by `Personal Information Form`. The developed program was applied in 10 sessions that took 90 minutes per week. In order to analyze and interpret the data t-test and ANOVA 2x2 were used. Data, obtained from Problem Solving Inventory scores and 4 scales of `Family Life and Child Rearing Attitudes Scale` (the scales of Over Protective Motherhood, Refusing Being Flousewife, Spouse Incompatibility, Pressure and Discipline), exculiding Democratic Act and Equality, showed that subject group's post test scores were significantly different from subject group's pre-test, control group's pre and post test scores. `Parent's Problem Solving Skill Development Program` was found effective in order to develop parent's problem solving skill and this effect made positive changes on parenthood life and different scales of parenthood. Key Words: Problem, Problem Solving, Parent Attitudes IV
Collections