Stratejik yönetimde ileriyi tahmin etme ve senaryo planlaması: Türkiye bilgi iletişim teknolojileri ve yayıncılık pazarının geleceğinin farklı senaryolar altında incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, stratejik yönetimde ileriye dönük isabetli tahminler yapabilmenin önemi ve ileriyi tahmin tekniği olarak senaryo planlamasının detaylı olarak incelenmesi amaçlanmıştır. Senaryo planlamasında kullanılan teknikler ile çeşitli senaryo oluşum süreçleri belirlenmiş, Stanford Araştırma Enstitüsü'ne ait teknik kullanılarak, Türkiye bilgi iletişim teknolojileri ve yayıncılık pazarının geleceği farklı senaryolar altında değerlendirilmiştir. Toplam pazar, pazar büyüklüğünü meydana getiren değişkenler ve temel göstergeler tanımlanmış, pazar modelleme yöntemlerinden büyüme modelleri kullanılarak, Türkiye bilgi iletişim teknolojileri ve yayıncılık pazarını oluşturan pazar değişkenlerine ait tahminlerde bulunulmuştur. Pazarı meydana getiren değişkenlere art tahminlerin ötesinde, bu değişkenlerin toplam pazar büyüklüğünü etkileyebilme dereceleri ile aralarındaki ilişkileri ortaya koyabilmek için, toplam pazar büyüklüğünü ifade eden matematiksel bir model kurulmuştur. Yapılan tahmin çalışmalarına göre, muhtemel tüm senaryolar ışığında toplam pazarın büyümeye devam edeceği düşünülmektedir. Pazar büyüklüğünü meydana getiren sabit telefon abone sayısı, mobil telefon abone sayısı, internet kullanıcı sayısı, kişisel bilgisayar sayısı, kablo TV abone sayısı, televizyon sayısı ve uydu alıcı sayısı gibi değişkenlerin yanında ülke nüfusunun değişimi ve kişi başına düşen gayrisafi milli hasıla rakamları île sosyal, siyasi ve ekonomik gelişmelerin bilgi iletişim teknolojileri ve yayıncılık pazar büyüklüğünü etkilemesi beklenmektedir. m In this study, the importance of making approximate forecasts in strategic management and scenario planning as a forcasting technique has been investigated with all details. Scenario planning techniques and the various processes of scenario building have been stated, and the total market's future of the Turkish information and communication technology and broadcasting industry has been evaluated under different scenarios which have been built via Stanford Research Institute technique. The total market, market components and the basic indicators have been defined. Growth curves among market modelling methods have been analyzed and some forecastings for the market components of Turkish information and communication technology and broadcasting market have been realized. Beyond these forecasts, a mathematical model stating the relations between the market components and the total market size has been formulated. According to the results of forecasting studies, it is expected that the total market will continue to grow in all possible scenarios. It is also expected that the market components such as the numbers of fixed and mobile telephone subscribers, internet users, PC's, cable TV subscribers, satellite users and televisions would also highly affect the development of the information and communication technology and broadcasting market, besides the population growth, per capita income changes and the other social, political and economic factors. IV
Collections