C. M. V. Weber`in klarinet konçertolarının yapısal ve teknik incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada araştırdığım, Carl Maria von Weber'in Op. 73 Fa minör, Op.74 Mi bemol Majör klarinet konçertolarında Romantik Dönem'in özelliklerini operakavramıyla birleştirerek kullandığı dili anlamaktır. Tezin ilk bölümünde Romantikdönem özelliklerinin sanatın hemen her alanına yansıması araştırılmış, ikincibölümde ise Weber'in döneme olan etkisi ve ortaya çıkan stiller incelenmiştir.Üçüncü bölümde XIX. yüzyıl konçerto formları çalgısal, vokal, solo ve konçertogrosso şeklinde genel olarak ele alınmıştır. Dördüncü ve beşinci bölümlerde CarlMaria von Weber'in yaşamı, sanatçı kimliği ve tüm yapıtlarıyla birlikte Op. 73 No: 1Fa Minör Klarinet Konçertosu, Op. 74 No: 2 Mi bemol Majör KlarinetKonçertosunun teknik ve yapısal incelenmesi sunulmuştur. The main purpose of this study is to give a concrete analysis of the musicallanguage Carl Maria von Weber uses in his two clarinet concertos; Clarinet ConcertoOp. 73 No. 1 in F minor and Clarinet Concerto Op. 74 No. 2 in E-flat major, inwhich the characteristics of the Romantic Period are innovatively integrated withoperatic conception. The first section of the thesis examines the influence of theRomantic Period which is almost on every field of art and the second part definesWeber?s significance and the new styles that have come forth. The third section givesa general study of XIX. century concerto forms in four different categories asinstrumental, vocal, solo and concerto grosso. The fourth and the fifth parts of theresearch include the biography and the artistic identity of Carl Maria von Weber andpresent a technical and formal analysis and interpretation of his two clarinetconcertos
Collections