Ön-ergenlikte entelektüel ketlenmenin projektif testler aracılığıyla incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, normal ya da normalin üstünde zeka düzeyine rağmen, düşünsel etkinliklere ruhsal yatırım yapamama, ilgi duymama ve bunlardan zevk alamama olarak tanımlanan entelektüel ketlenmenin ruhsal nedenlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Psikanalitik çalışmalar, ön-ergenlik döneminin, kişiyi karşı karşıya bıraktığı değişimler ve ruhsal zorluklar nedeniyle entelektüel işlevleri zorlayıcı bir rol oynayabileceğini ve entelektüel ketlenme için bağlamsal bir risk faktörü oluşturabileceğini göstermektedir. Bu dönemde entelektüel ketlenmenin en belirgin şekilde görülebileceği alansa elbette düşünceyi zorunlu olarak gerektiren okul ve ders başarısındaki düşüştür. Bu nedenle entelektüel ketlenmeye işaret edecek şekilde belirgin okul başarısızlığı gösteren ön-ergenler araştırma konusu olmuştur. Bu doğrultuda, WISC-R testine göre normal ya da yüksek normal zeka düzeyine sahip, psikiyatrik başvurusu olmayan, aile içinde ciddi çatışma tariflemeyen ve belirgin okul başarısızlığı gösteren ön-ergenlerle, okul başarısı iyi düzeyde olan başarılı ön-ergenler, düşünce süreçlerine yatırım, dürtüleri ve duygulanımları işleme, kastrasyon kaygısı, belirsizlikle karşılaşma ve ayrılıkla ilgili kaygılar açısından Rorschach testi aracılığıyla karşılaştırılmıştır. İstatistiksel değerlendirmeler farklılıkları göstermek açısından kısmen yetersiz kalsa da, psikanalitik yoruma dayanan içerik analizleri iki grup arasındaki bazı ruhsal farklılıkları ortaya koymaya izin vermiştir. Ancak her olgunun kendi bireyselliği içinde değerlendirilmesinin faydalı olacağı düşünülmektedir. This research aims at examining the psychological causes of intellectual inhibition, that is defined as the inability of making psychical investments to intellectual activities, of being interested and getting pleasure of them. Psychoanalytic researches show that the pre-adolescence period can play a constraining role in terms of intellectual functions and be a contextual risk factor of intellectual inhibition, because of the psychological transformations and the difficulties that the individual undergoes in this period. The most apparent sign of intellectual inhibition in the pre-adolescence period is for sure the decrease in success in school. Therefore, the subject group of this research consists of pre-adolescents who display an explicit failure in school. In this respect, the pre-adolescents who have a normal or high-normal WISC-R score, not having had any psychological appeal before, not depicting serious domestic conflicts and still exhibiting an evident failure in school are compared to those who show good success in school, in terms of making investment to intellectual processes, working over drives and affects, castration anxiety and anxieties of being confronted with ambiguity and separation via the Rorschach test. Although the statistical evaluations are partly insufficient to show the differences clearly, the content analyses that are relied to psychoanalytic interpretations allow to show some psychological differences. However, it can be said that it will be helpful to evaluate each case in terms of its uniqueness.
Collections