Üstün zekâlı öğrencilerin çalışma alışkanlıkları ile mükemmeliyetçilik özellikleri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, projede yer alan üstün zekâlı öğrenciler ve bu öğrencilerle birlikte öğrenim gören normal zekâ düzeyindeki öğrencilerin çalışma alışkanlıkları ile mükemmeliyetçilik özellikleri arasındaki ilişkileri incelemektir.Bu araştırmada, araştırmacı tarafından geliştirilmiş Çalışma Alışkanlıkları Ölçeği ile Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeği (Frost ve ark., 1990) kullanılmıştır.Çalışma Alışkanlıkları Ölçeği'nin güvenirlik ve geçerlik çalışmaları için ilköğretimin 5. ve 6. sınıflarına devam eden 701 öğrenciden toplanan veriler kullanılmıştır. Ölçeğin güvenirlik katsayıları Cronbach ?, Spearman Brown Yarıya Bölme ve test tekrar test yöntemleriyle sırası ile 0,88, 0,87 ve 0,83 bulunmuştur. Ölçeğin geçerliği, faktör yapısı, halihazır geçerlik ve yapı geçerliği yönlerinden araştırılmış, halihazır geçerlik katsayısı 0,42 olarak bulunmuş; faktör yapısı ve yapı geçerliği yönünden yapılan incelemeler, ölçeğin geçerliğine ilişkin yeterli kanıtları oluşturmuştur.Araştırmanın örneklemini, İstanbul ilinde bir ilköğretim okulunda 34'ü üstün zekâlı ve 27'si üstünlerle birlikte öğrenim gören normal zekâ düzeyindeki öğrenciler olmak üzere toplam 61 beşinci ve altıncı sınıf öğrencisi oluşturmuştur.Araştırmanın sonuçları, çalışma alışkanlıkları bakımından, üstün zekâlı öğrenciler ile bu öğrencilerle birlikte öğrenim gören normal zekâ düzeyindeki öğrencilerin arasında anlamlı düzeyde bir fark bulunmadığını göstermiştir. Mükemmeliyetçilik özellikleri bakımından, Düzen, Davranışlardan Şüphe, Aile Beklentileri, Ailesel Eleştiri ve Kişisel Standartlar alt faktörlerinde üstünlerle birlikte öğrenim gören normal zekâ düzeyindeki öğrencilerin üstün zekâlı öğrencilere göre anlamlı düzeyde daha yüksek bir ortalamaya sahip olduğu bulunmuştur. Üstün zekâlı öğrencilerde, Düzen ve Kişisel Standartlar ile Çalışma Alışkanlıkları arasında olumlu yönde; Davranışlardan Şüphe ile Çalışma Alışkanlıkları arasında olumsuz yönde anlamlı düzeyde bir ilişki saptanmıştır. Üstünlerle birlikte öğrenim gören normal zekâ düzeyindeki öğrencilerde ise, Düzen ile Çalışma Alışkanlıkları arasında olumlu yönde, Hatalara Aşırı İlgi, Davranışlardan Şüphe, Ailesel Eleştiri ile Çalışma Alışkanlıkları arasında olumsuz yönde anlamlı düzeyde ilişkiler elde edilmiştir. The aim of this study is to examine the relationships between the gifted and those who are trained together with the gifted in terms of their study habits and perfectionism attributes. For this purpose, a Study Habit Scale which developed by the researcher and the Multidimensional Perfectionism Scale of Frost et al. (1990) were used.The data which was collected from 701 the fifth and sixth grade students was used to establish the reliability and validity of the Study Habit Scale. It was found that the Cronbach ?, split half, and test-retest reliability coefficients of the scale were 0,88, 0,87 and 0,83, respectively. The validity of the scale was established in terms of its factor structure, concurrent and construct validities. Concurrent validity coefficient of the scale was 0,45. Sufficient evidence was found for its factor structure and construct validities.The sample of the study was 61 fifth and sixth grade students, 34 of them gifted and 27 of them students who are trained together with these gifted.The results of the study showed that there was no significant difference between gifted and the students who trained together with these gifted, in terms of their study habits. The students who are trained together with the gifted obtained significantly higher mean scores than the gifted students in the scales of Multidimensional Perfectionism Scale like Organization, Doubts about Actions, Family Expectations, Parental Criticism and Personal Standarts. In gifted students, the Study Habit correlated positively and significantly with the subscales of Organization and Personal Standards, and negatively and significantly with Doubts about Actions. In the students who are trained together with the gifted, the Study Habit correlated positively and significantly with the Organization subscale, and negatively and significantly with the subscales of Concern Over Mistakes, Doubts About Actions, and Parental Criticism.
Collections