Show simple item record

dc.contributor.advisorKars, Neşe
dc.contributor.authorŞahinci, Dilek
dc.date.accessioned2020-12-08T11:23:34Z
dc.date.available2020-12-08T11:23:34Z
dc.date.submitted2010
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/181751
dc.description.abstractKonusu, internet üzerinden satış reklamlarının reklam verenler yönünden aldatıcı reklam hükümleri açısından incelenmesi olan bu tez çalışmasında, her geçen gün büyüyen bir sektör haline gelen internet reklamcılığı ile buna paralel olarak artan internet üzerinden satış reklamlarının önemi vurgulanarak, reklam verenlerin mevzuatımızdaki aldatıcı reklam hükümleri ve bu hükümlere göre hareket eden idari denetim mekanizması karşısındaki durumu ortaya konulmuştur. Reklam verenlerin uygulamada karşı karşıya kaldığı sorunlar irdelenmiş ve sonuç olarak reklamların idari denetiminde şeffaflıktan ve demokratiklikten uzaklaşıldığı görülmüştür. Türk Reklam mevzuatının dağınık şekilde çeşitli kanun ve yönetmelikler etrafında toplanması, idari denetim tarafından mevzuat hükümlerinin geniş yorumlanması sorunuyla birlikte bir takım keyfi uygulamaları da beraberinde getirmektedir. Reklam verenlerin karşılaştığı sorunların çözümünde daha demokratik, daha doğru işleyen bir idari denetim mekanizması ve bu konuda ihtisas mahkemelerinin gerekliliği sonucuna varılmıştır.
dc.description.abstractThis dissertation, which aims to study internet sales commercials in terms of legal provisions against misleading advertisements, manifests the current position of advertisers in the face of clauses about misleading advertisement in our legislation and the administrative governance mechanisms that act upon that legislation. In this respect, the dissertation elaborates on the rapidly growing sector of internet marketing by emphasizing the significance of sales commercials on internet. The problems that advertisers experience in practice are examined and as a conclusion, it is observed that the administrative supervision of advertisements lacks transparency and democracy to a certain extent. The somewhat disconnected nature of the Turkish advertisement legislation organized around certain enactments and regulations combined with the problems of interpretation of the relevant laws may bring forth a number of discretionary practices. It is concluded that a more democratic and better functioning legal supervision mechanism and specialized courts are required to address the problems that advertisers experience.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectHukuktr_TR
dc.subjectLawen_US
dc.subjectReklamcılıktr_TR
dc.subjectAdvertisingen_US
dc.subjectİletişim Bilimleritr_TR
dc.subjectCommunication Sciencesen_US
dc.titleİnternet üzerinden satış reklamlarının reklam verenler yönünden aldatıcı reklam hükümleri açısından incelenmesi
dc.title.alternativeInternet sales commercials in terms of legal provisions against misleading advertisements, manifests the current position of advertisers in the face of clauses about misleading advertisement
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentRadyo Televizyon ve Sinema Anabilim Dalı
dc.subject.ytmAdvertisement ethics
dc.subject.ytmAdvertisements
dc.subject.ytmElectronic marketing
dc.subject.ytmSales encourage
dc.subject.ytmSales methods
dc.subject.ytmDeception
dc.subject.ytmInternet
dc.subject.ytmConsumer protection
dc.identifier.yokid392897
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid277830
dc.description.pages115
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess