İstanbul bölgesi 0-3 yaş grubundaki çocuklarda anne yoksunluğunun çocuğun büyüme-gelişimi üzerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
84 ÖZET Çalışmamız 0-36 ay yaş grubu anneli ve anneden yoksun çocuklarda anne yoksunluğunun çocuğun fiziksel, gelişimsel ve duygusal gelişimi üzerine etkisini araştırmak amacıyla planlandı. Araştırma grubunu, Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığı, İstanbul Sağlık Hizmetleri Müdürlüğü, Çocuk Esirgeme Kurumu, Bakırköy Çocuk Yuvası ile Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığı, İstanbul Sağlık Hizmetleri Müdürlüğü, Çocuk Esirgeme Kurumu Okmeydanı Çocuk Kreşi ve Gündüz Bakımevinden rastgele örnek leme yöntemiyle seçilen 27 kız, 33 erkek toplam 60 denek oluş turdu. Deneklerin somatik büyümelerini değerlendirmek amacı ile vücut tartısı, boy uzunluğu, baş çevresi ölçümleri alın dı. 0-24 ay arasındaki anneli ve anneden yoksun grupların vü cut tartıları arasında istatistiksel fark bulunmadı. Oysa 24- 36 ay yaş grubundaki anneli çocukların vücut tartısı diğer gruba oranla ileri derecede anlamlı idi (t:3.33, p<0.001). Boy uzunluğu bakımından her iki çalışma grubunun 3 ayrı yaş dönemindeki çocuklar arasındaki fark anneli çocukların lehine anlamlı bulundu (t:2.39, p<0.02; t:2.41, p<0.02; t:4.16, p<0.001). Baş çevresi ise anneli olan 0-12 ay ve 24-36 ay arası çocuklarda, anneden yoksun çocuk grubuna oranla daha iyi idi. İstatistiksel fark anlamlı bulundu (t:2.91, p'0.01; t:3.5, p<0.001).Çocukların gelişimsel geriliğini saptamak amacıyla Den ver Gelişimsel Tarama Testi (DGTT) uygulandı. 0-12 ay yaş grubundaki anneli ve anneden yoksun çocukların gelişmeleri normal değerlerde bulunurken 12-24 ve 24-36 ay yaş grubundaki anneli çocukların gelişmeleri anneden yoksun olan aynı yaş grubundaki çocuklara oranla ileri bulundu. İstatistiksel fark yine anlamlı idi (p<0.05). Çocukların alışkanlıkları ve davranış bozuklukları ile ilgili sorunlar ele alındığında anneden yoksun çocuklar ara sında parmak emme, kendi kendine sallanma ve baş vurma oranı nın fazla olduğu görüldü. İstatistiksel fark anlamlı bulundu (p<0.05). Çocukların kişilere yaklaşımı incelendiğinde anneli çocukların yuvadaki çocuklara ve akrabadan birine ilgi duy dukları (anne, baba, teyze, vb.), anneden yoksun çocukların ise bu ilgiyi hemşireler üzerinde yoğunlaştırdıkları görüldü. Sonuç olarak, bakımevinde anneden yoksun olarak yaşa yan çocukların, özellikle 1 yaşından sonraki dönemlerde büyü me ve gelişmelerinin geri kaldığı ve bu çocuklarda davranış bozukluklarının sık görüldüğü söylenebilir. Bu çalışma, bakımevlerinde çalışan hemşire ve yöneti cilerin eğitimine önem verilmesi, koruyucu aile kurumunun ge liştirilmesi ve yaygınlaştırılması için çaba sarfedilmesi ge reğini bir kez daha ortaya koymuştur. 86 - SUMMARY Our study is about children (0-36 mount per) who live with their mother and who don't live with their mother. We wanted to learn the childs physical, cognitive and emotional devolopment when living with a mother and not living with a mother. Our experiment was done with 27 girls and 33 boys. The experimental group consists of 60 children. These children were doosen from SSYB, Istanbul Health Service admistration, child protecting assosication, Bakırköy child house and SSYB, Istanbul Health service administration Okmeydanı child house and day attention house. The experimental group consists of 60 children whose ages were between 0-36 months to check the somatic growing we measured the body weight, body height and the head circum ference we couldn't find statistical difference between the ones living with their mother and the ones living without their mother. But the weight of the children, who have mother and is in the 24-36 month age group, was heavier than the other group (t=3,33, p<0.001). About the length the difference bet ween 3 different age period is that the children who have mother are taller than the other group (t= 2.39; p<0.02, t= 2,41; p>0,02, t= 416; p>0,001). The circumference of the head of the children whose age are between 0-12 and 24-36 month and have mother, is better than the other (t= 2,91; p<0,01, t= 3,5, p<0,001).A Danver cognitive observation test was done to obser ve the cognitive development of the children. The development of the group between 0-12 month age who have mother, was the same as the other. But the develop ment of the group who have mother and is in the 12-24 and 24- 36 month age was better than the other children who live without mother. Statistical difference was meaningfull (p<0,05). When we observe the problems of the hobbies and the behaviours of the children, we see that, the children living without their mother such their thumbs, they shake themselves and they hil their head. Statistical difference was meaning- full (p<0.05). When we observe the behaviours of the children towards the people on their relatives but who have mother, have in terest on their relatives but the children who are in the childhouse have interest on the nurse. We can see that children living without their mother in an childhouse dosen't develop physicaly, cognitively and emotionaly as well as the children living with their mothers. And we can see abnormal behaviors in children living without their mothers. As a result, this study shows us that we must give im portance to the education of nurses and directors working in childhouses and we must develope and increase the number of securing families.
Collections