Perspectives on identity representation in intermediate level English language teaching coursebooks used in Turkey
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, Türkiye'deki yabancı dil olarak İngilizce öğrenme bağlamlarında da yaygın bir şekilde kullanılan İngiltere basımlı ders kitaplarındaki söylemsel alanlar ve betimsel repertuvarlar yoluyla orta düzey İngilizce öğrencilerine sunulan kimlikleri incelemektir. Bu doğrultuda, İngilizcenin küresel iletişimin çok kanallı araçları üzerindeki sosyo-ekonomik ve dilsel egemenliğinin derinlemesine bir değerlendirmesi yapılmakta, küresel olarak etki gücü olan bu dil aracılığıyla dil öğrenme özelinde hangi kimliklerin ön plana çıkarıldığı- göz ardı edildiği- dışlandığı sorusu sorulmaktadır. Bu sorunun cevaplanmasında, ana araştırma alanı olarak, gerek tek kaynaklı yaygın dağıtım ağları dolayısıyla gerekse gelişen eğitim ve iletişim teknolojilerine rağmen tercih edilen öğretim aracı olmayı sürdürmeleri nedeniyle İngiltere'de basılan İngilizce ders kitapları belirlenmiştir. Bu bağlamda seçilen 7 orta düzey İngilizce ders kitabını incelemek için kitaplardaki betimsel repertuvarlara, tematik içeriğe, okuma parçalarına, görsellere ve dinleme parçalarına odaklanan bir inceleme çerçevesi oluşturulmuş ve uygulanmıştır. Bu çerçevede, bu aşamalı analiz ile ders kitaplarındaki tematik içerik tarafından öğrencilere kimliklerini oluşturmaları için sağlanan anlamsal alana, okuma parçalarındaki sosyal aktörlere atfedilen rollere, görsellerdeki sosyal aktörlerin betimlenimlerine ve dinleme parçalarındaki çok sesliliğe bakılmıştır. Tüm bu alanlardaki bulgular, belirtilen çeşitli kanallar aracılığıyla öğrencilere çeşitlilik, eşitlik ve kültürlerarası geçişkenlik bakımlarından sınırlı kimlik betimleri ve seçenekleri sağlandığına işaret etmektedir. This study aims to explore the variety of identities and identity options made available to the intermediate level learners of English throughout the discursive fields and representational repertoires of the U.K. published ELT coursebooks that are also widely used in the various English as Foreign Language Learning contexts of Turkey. To this end, a thorough consideration of the socio-economically as well as linguistically dominant position of English over the multimodal means of global communication has been made and this has been followed by the critical question of ?which identities are foregrounded/ backgrounded/ excluded through this globally influential channel in the particularity of language teaching??. In answering this question, the main field of research has been specified as the coursebooks that are published in the U.K., partly due to their single sourced world-wide distribution network and partly for their continuing popularity as the preferred tools of language education irrespective of the improving education- communication technology. In order to analyze the 7 selected intermediate level U.K. published coursebooks in terms of identity representations, a multi-staged frame of analysis investigating the representational repertoires- thematic content, reading texts, visuals and audio content of the coursebooks has been developed and applied. In this sense the stage by stage analysis had a close look upon the semantic fields provided by the coursebooks? thematic content for the learner to construct their identities on, the social actors in the reading texts with regard to the roles allocated to them, the depiction of the social actors in the visuals and the multi-vocality of the audio content. The findings for these areas have revealed that learners are provided with limited options of identity representation through these multimodal means in a great many of the selected coursebooks in terms of variety, equality and transcultural practice.
Collections