Ortaöğretim öğrencilerinde duygusal istismar, disiplin cezaları ve okula yabancılaşma arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırma, ortaöğretim öğrencilerinde duygusal istismar, okula yabancılaşma ve disiplin cezaları arasındaki ilişkiyi değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Ayrıca anne babadan algılanan duygusal istismar, öğretmenden algılanan duygusal istismar, okula yabancılaşma, disiplin cezaları; cinsiyet, yaş, sınıf düzeyi, sınıf tekrarı yapma, disiplin cezası türü, anne babanın birliktelik durumu ve gelir düzeyi değişkenleri açısından incelenmiştir.Örneklem, İstanbul ilinde 5 farklı ortaöğretim okulunda 9.,10.,11. ve 12. sınıflarında öğrenim gören 500 öğrenciden oluşmaktadır. Öğrencilere, bu çalışmada, Kırımsoy ve Kaner (2001) tarafından geliştirilen ``Ana Baba Duygusal İstismar Ölçeği?? ve ``Öğretmen Duygusal İstismar Ölçeği?? ve Sanberk (2003) tarafından geliştirilen ``Öğrenci Yabancılaşma Ölçeği?? kullanılmıştır. Bunlara ek olarak araştırmaya katılan öğrencilerin çeşitli demografik ve ailevi özelliklerini saptamak için araştırmacı tarafından hazırlanan ?Kişisel Bilgi Anketi? de kullanılmıştır.Verilerin çözümlenmesinde Spearman Brown Sıra Farkları Korelasyon Katsayısı, non-parametrik Mann Witney-U testi ve nonparametrik Kruskal Wallis testi kullanılmıştır. Anababa duygusal istismarı ile öğrenci okula yabancılaşması arasında olumlu yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. Ayrıca öğretmen duygusal istismarı ile öğrencinin okula yabancılaşması arasında da olumlu yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. Hem ana baba duygusal istismar hem de öğretmen duygusal istismar düzeyleri, sınıf tekrarı yapanların daha yüksektir. Disiplin cezası alanlarda ebeveynlerinden algılanan reddetme aşağılama ve yıldırma düzeyleri daha yüksektir. Disiplin cezası alanlar daha fazla öğretmen duygusal istismar yıldırma düzeyine sahiptirler. Kuralsızlık puanları yüksek olanlar daha fazla disiplin cezası almışlardır. Ancak, disiplin cezası almayanların sosyal uzaklık puanları daha yüksektir.Anahtar Kelimeler: Anne Babadan Algılanan Duygusal İstismar, Öğretmenden Algılanan Duygusal İstismar, Okula Yabancılaşan Öğrenci, Disiplin Cezası. The study was conducted to evaluate the relationship between the emotional child abuse, school alienation and discipline penalty for high school students. Besides, perceived emotional abuse by parent, perceived emotional abuse by teacher, student alienation, disicipline penalties were examined in terms of their age, gender, class level, failed school, if parents are divorced or not and their socio-economic level.The sample of the study is composed of 500 students attending 9th, 10th, 11th and 12th grades in 5 different high school in İstanbul. The students were administered ?Perceived Parent Emotional Abuse Scale? and ?Perceived Teacher Emotional Abuse Scale? which was developed by Kırımsoy and Kaner (2001) and ?Student Alienation? scale which was developed by Sanberk (2006). In addition, to this examination ?Personal Questionnaire? which was prepared by the researcher was also used to define demographical and some family characteristics of students. Spearman Brown Rho Correlation Coefficent, non-parametric Mann Witney-U and nonparametrik Kruskal Wallis tests were used to analyse the data.It is found that there were significant positive relationship between parent emotional abuse and school alienation. Also, it is found that there were significant positive relationship between teacher emotional abuse and school alienation. Students who failed school reported more parent emotional abuse and teacher emotional abuse than the others. Students who have got discipline penalties reported more rejection humiliation and terrorization level that perceived by parents than the others. Students who have got discipline penalties reported more rejection-humiliation which perceived by teacher than the others. students who have discipline penalties reported more normless. But students who haven?t got discipline penalties reported more normless.Keywords: Perceived Emotional Abuse by Parent, Perceived Emotional Abuse by Teacher, Student School Alienation, Discipline Penalty.
Collections