Çocukluk döneminde görme kusuru taramaları ve hemşirenin rolü
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
56 ÖZET Bu çalışma; okul öncesi ve okul dönemindeki çocuklarda görme bozukluklarını erken dönemde tanılamak, halk sağlığı hemşiresinin bu tanılamadaki rol ve işlevlerini belirlemek ve uygulamada kullanılacak yöntem ve materyalleri geliştirmek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, İstanbul İli Şişli İlçesi'nde bulunan ilköğretim okulunda ve iki kreş ve gündüz bakımevinde, 90 okul öncesi dönem (4-6 yaş), 150 ilkokul çağı (6-12 yaş) çocuk, aileleri ve çalışmanın yapıldığı kurumlardaki 30 öğretmen üzerinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmada göz/görme sorunlarının ön değerlendirmesi için çocukların fiziksel/davranışsal özelliklerine ve şikayetlerine dayalı belirtilerden oluşan bir form ve uzak görme keskinliğini test etmek için Snellen E ve Snellen testi kullanılmıştır. Çocukların ailelerine ve öğretmenlerine demografik özellikler, göz sağlığına yönelik öykü ve yaklaşımlarını inceleyen sorulardan oluşan anket formları uygulanmıştır. Öykü, gözlem ve muayene sonucunda çocukların % 10'unda (24) gözleri kısarak bakma, % 9.6'sında (23) görmede zorluk, % 7.9'unda (19) gözde sulanma ve yangı, % 7.5'inde (18) kirpik diplerinde kırmızılık ve iltihap, % 6.7'sinde (16) başını eğerek ve ilerleterek bakma, % 5.4.'ünde (13) gözü fazla ovalama belirtileri saptanmıştır. Snellen E ve Snellen Tablosu ile test edilen çocuklarda, sağ gözde % 13.8 (33), sol gözde % 11.7 (28), her iki gözde % 19.6 (47) oranında görme keskinliğinde azalma belirlenmiştir. Uzak görme keskinliğinde azalma olduğu belirlenen çocuklarda aynı zamanda fiziksel/davranışsal belirtiler de gözlenmiştir. Bu sonuçlar aile bireyleri ve öğretmenler tarafından da kolaylıkla gözlenebilen bu belirtilerin görme kusurlarının erken tanı ve tedavisinde olanak sağlayacağını göstermektedir. Hemşirelik ve tıbbi tanılama sonrası sağ göz, sol göz ve her iki göz için belirlenen sonuçlar benzer ve ileri derecede anlamlı bulunmuştur. Araştırmaya katılan öğretmenlerin % 83.3'ü çocuklarda görme sorunlarını farkedebildiklerini; ancak bu konularda eğitsel yada profesyonel destek göremediklerini ve okul hemşiresi ile çalışmak istediklerini belirtmişlerdir. Profesyonel hemşirelerin okul sağlığı hizmetlerinde istihdam edilmesi çocuk sağlığının korunması ve geliştirilmesinde büyük katkı sağlayacaktır. 57 SUMMARY The aim of this study was to diagnose vision disturbances earlier in preschool and school childs and to show the role and function of the public health nurses in this early diagnosis while improving the methods and materials for the early detection of these problems. Study was heald in state of Istanbul borougn Şişli primary school and 2 nurseries. Ninty (90) preschool childs (age 4-6 years), 150 primary school childs (age 6-12 years), their families and 30 teachers of these primary school and nurseries are included in the study. In this study we have used a form in to preevalvate vision problems related to physical/behavioral signs and complaints. For the evaluation of for sigth vision clearance. We have used Snellen E & Snellen tests. We have performed and inguiry test to the parents and teachers asking questions related to demographic standarts, how they accept and express eye vision problems and health. Upon medical history, examinition and observation we have detected and diagnosed freguent blinking (blinking and looking) in 10 % (24) of them, vision disturbance in 9.6 % (23) of them, burning sensation of the eyes and watery excretioun in 7.9 % (19) of them, redness in the eyelids and inflammation in 7.5 % (18) of them, bending of head and moving head while looking in 6.7 % (16) of them and signs of freguent rubbing of the eyes in 5.4 % ( 13) of the childs. Childs are tested according to Snellen E & Snellen tables and in 1 3.8 % (33) right eye, in 1 1.7 % (28) left eye and in 19.6 % (47) both eyes for sight clear vision disturbance are detected. The childs that are detected to have vision disturbance are also observed to have physical and behavioral problems. In this way these signs and symptoms that are also early recognized by their teachers & diagnose vision disturbances earlier. Depending on the diagnosis by nurses upon confirmation by medical doctors results of the study for right single, left single and both eyes were significantly meaningful. Eighty three point three percent (83.3 %) of teachers that are included in the study implied that they recognize the vision disturbances; but they don't have any education or professional assistance and guiding and they are willing to be assisted by a school nurse. Including the professional nurses in the school health services will greatly help for the preservation and improvement of child health.
Collections