Cinsler arasında anaerobik kapasite değerlendirilmesinde anaerobik ve aerobik katkının rolü
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
66 7- ÖZET Çalışmamıza denek olarak gönüllü Üniversite öğrencileri katıldı. Sedanter kız öğrencilerin (N=8) yaş ortalaması 21.8 (±1.6) yıl, kiloları 58 (±5.0) kg ve boyları 165.1 (±6.4) cm, sedanter erkek öğrencilerin (N=9) yaş ortalaması 20.3 (±1.2) yıl, kiloları 69.4 (±8.3) kg ve boyları 172.1 (±6.8) cm.dir. Yaptığımız çalışmada, cinsler arasındaki anaerobik kapasiteyi oluşturan anaerobik ve aerobik katkıları saptamak için kısa süreli (30 saniye), şiddetli (75 g/kg yük uygulayarak) egzersiz uygulandı. Anaerobik kapasiteyi geliştirmede anaerobik çalışmanın etkileri bilindiğinden, biz aerobik izotonik çalışmanın (8 hafta, haftada 3 gün) anaerobik güç ve kapasiteye etkisini araştırdık. Anaerobik güç ve kapasiteyi değerlendirmek için kolay uygulanabilirlik ve güvenirlilik açısından Wingate testi kullandık. Denekleri Wingate testinden önce Metabolik kondüsyon testinden geçirdik. Bu testler; aerobik izotonik çalışma öncesi ve sonrasında uygulandı. Aerobik izotonik çalışma programı 8 hafta süre ile haftada 3 gün, 30'ar dakika bisiklet ergometresini çevirme esasına dayandırıldı. Bisiklet ergometresini her denek, kendi anaerobik eşik seviyesinin altındaki kalp vurum sayısına göre düzenlenen yük ile çevirdi.67 Deneklerin, metabolik test sonuçları, anaerobik eşik değerleri ve maksimal oksijen tüketimleri, aerobik izotonik çalışma öncesi ve sonrası karşılaştırıldı. Kız deneklerin HR (p<0.05), maxV02 (p<0.05), erkek deneklerin V02 (p<0.05), HR (p<0.001), maxV02 (p<0.01) değerlerinde istatistiksel olarak anlamlı artışlar oldu. Wingate testiyle deneklerin anaerobik kapasite, anaerobik, aerobik katkı, en yüksek güç, en düşük güç, ortalama güç ve yorgunluk indeksi verileri değerlendirildi. Kız ve erkek deneklerin aerobik izotonik çalışma öncesi ve sonrası değerleri karşılaştırıldı. Çok anlamlı farklılıklar bulundu. Erkek deneklerin değerleri kız deneklerin değerlerinden izotonik çalışma öncesi ve sonrasında da Anaerobik kapasite (p<0.001), anaerobik katkı (p<0.01), aerobik katkı (p<0.001), en yüksek güç (p<0.001), en düşük güç (p<0.001), ortalama güç (p<0.001) bakımından çok anlamlı bir şekilde yüksek bulundu. Bununla beraber aerobik izotonik çalışmanın anaerobik güç ve kapasiteye etkisi kız ve erkek deneklerde farklı oldu. Aynı aerobik çalışma programından sonra kız deneklerde (vücut ağırlığına göre), toplam iş ortalama güç, en düşük güç değerlerindeki artış, çok ileri derecede anlamlı bulunurken (p<0.001) erkek deneklerde toplam iş ve ortalama güç değerlerinde az miktardaki artış (p<0.05) anlamlı bulundu. Buna neden kızların, genellikle erkeklere göre daha az fiziksel etkinlikte bulunmaları, çalışmaya daha iyi cevap vermelerini sağladı diye düşünebiliriz.68 Çalışmamızda aerobik izotonik çalışma öncesi kız denekler (vücut ağırlığına göre); erkek deneklerin % 76'sı kadar toplam iş, yaklaşık % 75'i kadar anaerobik katkı ve % 78'i kadar aerobik katkı yaptılar. Çalışma programından sonra kız denekler (vücut ağırlığına göre) erkek deneklerin % 81 'i kadar toplam iş, yaklaşık % 80'i kadar anaerobik katkı ve % 83'ü kadar aerobik katkı yaptılar. Aerobik izotonik çalışma öncesi kız denekler, toplam işin erkeklere göre daha büyük bölümünü aerobik olarak yaptılar (% 25(±1) karşılık % 24 (±1)) çalışma sonrasında da yine kızlar % 23(±1) ünü, erkekler ise % 22(±1) sini aerobik olarak yaptılar. Deneklerin, aerobik izotonik çalışma öncesi ve sonrası vücut yağ yüzdeleri ve yağsız vücut ağırlıkları arasındaki farklar anlamlı bulunmadı. Oluşturduğumuz aerobik çalışma programı, deneklerin vücut yağ kitlesi üzerine etkili olmadı fakat maxV02 değerlerindeki artış, fiziksel kondüsyonlarındaki artışa bağlanabilir. 69 8- SUMMARY University students volunteered as subjects for our study. The average age of the sedenter female students (N=8) is 21.8 (±1.67) years, the average weight of them is 58 (±5.0) kgs, and their average height is 165.1 (±6.4) cms. The average age of the sedenter male students (N=9) is 20.3 (±1.2) years, the average weight of them is 69.4 (±8.3) kgs and their average height is 172.1 (±6.8) cms. In our study, short duration (30 sec) high intensity exercise (75 g/kg load being used) was implemented to find out the role of anaerobic, aerobic contribution to the anaerobic capacity according to gender differences. Since it is accepted that anaerobic training can improve the anaerobic capacity, we wanted to figure out the impact the aerobic training (3 days per week, for 8 weeks) on anaerobic power and capacity. To evaluate the anaerobic power and capacity, we used the Wingate test due to its reliability and feasibility. Prior to the Wingate tests the subjects were given the metabolic condition test. Both of these tests (Metabolic test and Wingate test) were given before and after the aerobic isotonic training program.70 The aerobic isotonic training course was given for 8 weeks, 3 days a week for 30 minutes, it was based on the use of bicycle ergometer. Each subject cycled ergometer with a load which was designed so that their heart rates would be below their anaerobic thresholds. The metabolic results mainly the anaerobic threshold and maximal oxygen uptake of the subjects were taken before and after the training course in order to compare them. There were statistically significat increases in the values of (HR (p<0.05), MaxVÜ2 (p<0.05) of the sedenter female students, also significant increases in the V02 (p<0.05), HR (p<0.001) Max V02 (p<0.01) of the sedenter male studends. The anaerobic capacity, the anaerobic and aerobic contribution, peak power, minimum power, mean power and the fatigue index data of the subjects were evaluated by the Wingate Test. The female and male student values of the Wingate test taken before and after the training course were compared. Significant differences were found out. Male students' values e.g.: Anaerobic capacity (p<0.001), anaerobic contribution (p<0.001), aerobic contribution (p<0.001) peak power (p<0.001), minimum power (p<0.001), mean powerp<0.001) both before and after training course were significantly higher than the female students' same values. However, the impact of the aerobic isotonic training program on anaerobic power and capacity were different for the female and male subjects. After the same training program, value (relative to body mass) increases of the total work, mean power and minimum power the female subjects were71 highly correlated (p<0.001). Little amount value increases of the total work and mean power of the men subjects were correlated (p<0.05). The reason why the sedenter female students responded in this way to aerobic isotonic training program was due to their lack of vigorous physical activity when compared to their male counterparts. Before the training course (relative to body mass) female students performed 76% as much total work as men in the 30s (p<0.01), about 75% as much anaerobic work (p<0.05) and about 78% as much aerobic work (p<0.05). After the training course (relative to body mass) female students performed 81% as much total work as men in the 30s (p<0,01) about 80% as much anaerobic work (p<0.05), and about 83% as much aerobic work. Before the training course female students performed slightly greater proportion of the total work aerobically than did men (25 (±1) % versus 24 (±1) %). Same after the training course (23 (±1) % versus 22 (±1) %) as well. The subjects, body fat and lean body mass differences (taken before and following the training course) were not found significant. This proved that our aerobic training program didn't have much impact on the subjects body fat level but increased of the V02 max values, probably due to the improvement of their physical fitness.
Collections