Show simple item record

dc.contributor.advisorGüneş Erçetin, Evrim Didem
dc.contributor.advisorAkşin, Zeynep
dc.contributor.authorDoğru, Taha
dc.date.accessioned2020-12-08T08:13:55Z
dc.date.available2020-12-08T08:13:55Z
dc.date.submitted2007
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/171029
dc.description.abstractBu tezin temel odak noktası saklı faaliyetli ahlaki tehlike problemi görülen servishizmetlerinde tesvik sistemlerinin tasarımıdır. Bu tezde iki problem incelenmistir: sirketlerinmüsterilere ürün ve servis paketi sundugu ortamlarda satıs elemanları için tesvik sistemlerinintasarımı ve bilgi yogun sektörlerde servis hizmetlerinin fiyatlandırılması. ki problem için ayrıanalitik modeller gelistirilmis ve problem parametrelerine ait karsılastırmalı istatistikler eldeedilmistir. İlk problem için satıs elemanlarının ücretlerinin belirlenmesi ile ilgili literatürdekipek çok sonucun dogrulanmasının yanında firmanın ürün ve servis özelliklerinin ücretlerüzerindeki etkisi de incelenmistir. İkinci problem için servis çıktısının firma ve müsterininortak çabasının bir sonucu oldugu, çevredeki belirsizlikler ve sirket ve müsterinin risktercihleri göz önüne alınarak fiyatlandırma problemini analiz etmeye yardımcı olacak analitikbir model gelistirilmistir.
dc.description.abstractThe main focus of this thesis is incentive design in service operationscharacterized by moral hazard with hidden action. We study two differentproblems: the incentive design problem for salespeople in settings wherecompanies offer a bundle of products and services and a pricing problem forservice co-production in knowledge intensive services. We develop analyticalframeworks for both settings and derive comparative statics related to theproblem parameters of both models. For the first problem we corroborate manyof the results in the sales force compensation literature and also by modeling thecustomer state dynamics we analyze the effect of product and servicecharacteristics of the firm on sales force compensation. For the second settingwe provide a framework to analyze the pricing problem in service co-productionby considering output as a joint effort by both the firm and the client, uncertaintyin the environment, and the risk preferences of both the firm and the client.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEndüstri ve Endüstri Mühendisliğitr_TR
dc.subjectIndustrial and Industrial Engineeringen_US
dc.titleEssays in service operations with moral hazard
dc.title.alternativeAhlaki tehlikenin görüldüğü servis hizmetleri ile ilgili makaleler
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEndüstri Mühendisliği Anabilim Dalı
dc.subject.ytmService systems
dc.identifier.yokid9007357
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityKOÇ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid200372
dc.description.pages114
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess