Ömer Lütfi Akad sinemasında aşk
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, sinemada aşk unsuru üzerinde durulmuş, bu bağlamda Türk sinemasının öncü yönetmenlerinden Ömer Lütfi Akad'ın aşk filmleri incelenmiştir. Melodram anlatı, Türk sinemasında aşk filmlerinin vazgeçilmez bir unsuru olmuş, çoğu zaman aşk filmleri `melodram bir tür` olarak nitelendirilmiştir. Buradan hareketle, Türk sinemasında melodram anlatımlı aşk filmlerinin sıklıkla yapıldığı 1960-1970'li yıllar arasında, yönetmenin melodram anlatım unsurlarını kullanarak yaptığı üç aşk filmi örnek alınmış ve seçilen bu filmler hem toplumbilimsel çözümleme yöntemiyle incelenmiş, hem de söz konusu filmlerin melodram anlatısal özellikleri üzerinde durulmuştur.Bu amaçlar doğrultusunda, öncelikle aşka değinilmiş, aşkın insanlık tarihindeki önemi ve aşkın etkileşimde olduğu konular açıklanmaya çalışılmıştır. Ardından sinemada aşkın işlenişi ele alınılmış, Türk sinemasında aşk, Yeşilçam ve melodram kavramları tanımlanmış, Türk sinemasında, bilhassa da Türk sinemasının sektörleşerek `Yeşilçam` adıyla anıldığı dönemde yapılan melodram anlatımlı aşk filmleri ile Ömer Lütfi Akad'ın aşk filmlerine genel olarak değinilmiştir. Daha sonra, belirlenen yöntemlerle Ömer Lütfi Akad'ın melodram anlatımlı üç filmi çözümlenerek, kadın-erkek ilişkileri ve aşk olgusunun Ömer Lütfi Akad'ın sinemasında ne şekilde ve nasıl yer aldığı, yönetmenin aşka bakışı ve melodramsal unsurları bu filmlerinde nasıl kullandığı belirlenmeye çalışılmıştır. In this study, the concept of love was studied, and in this regard, love movies of Ömer Lütfi Akad, who is a pioneer director, were examined. Melodrama narration has been an irreplaceable concept for love movies of Turkish cinema, and most often love movies are considered as `a type of melodrama`. From this point of view, between the years of 1960s and 1970s, in which love movies with melodrama narrations were often made; three love movies which were made with the melodrama narration concepts by the director and those chosen movies were examined with the method of sociological analysis and also narrative features of those movies in question were taken into account.In line with this objective, firstly the subject of love was touched upon, and the importance of love for human history, subjects related to love were explained. After that, handling of love in cinema was dealt with, the concept of love, Yeşilçam and melodrama in Turkish cinema were defined; Ömer Lütfi Akad's love movies and melodrama narrated love movies which were made during the time of `Yeşilçam`, when Turkish cinema started to became a sector, were touched upon in a general perspective. After that, three melodrama narrated movies of Ömer Lütfi Akad were analyzed and how men-women relationship and the concept of love affected and took place; how the director's approach to love is like and melodramatic concepts were used in Ömer Lütfi Akad cinema movies, were explained.
Collections