Conflict talk of preschoolers in same-sex and mixed-sex peer groups in collaborative and competitive activity settings
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu çalışma, okulöncesi dönemdeki çocukların arkadaşlarıyla anlaşmazlıkları sırasındaki ifade biçimlerinin cinsiyet farklılığı gösterip göstermediğini ve cinsiyet farklılığının hemcins arkadaşlardan ya da bir hemcins ve bir karşı cins arkadaştan oluşan gruplara veya verilen etkinliğin doğasına göre nasıl etkilendiğini araştırmaktadır. Çalışma, konuşmaların gerçekleştiği koşullan kontrol etmesi nedeniyle bu alandaki diğer çalışmalardan farklılık göstermektedir. Etkinlikler, yirmi iki çocuk (1 1 erkek, 1 1 kız) tarafından yapılmıştır. Gruplar, iki hemcins veya bir hemcins ve bir karşı cins arkadaştan oluşturulmuştur. Yirmi iki çocuğun her birinin katıldığı her grup bir işbirliği ve bir yarışma içeren iki etkinlik tamamlamıştır. Çocukların anlaşmazlık sırasındaki ifadeleri altı genel kod üzerinden kodlanmıştır. Çalışmanın sonuçları kız ve erkek çocukların hemcinsleriyle olan konuşmalarının benzer olduğunu göstermektedir. Çocukların anlaşmazlık sırasındaki ifadelerinin konuştukları arkadaşlarının cinsiyetinden ve yaptıkları etkinliklerin doğasından etkilendiği bulunmuştur. Erkek çocuklarının saldırgan ifadeleri en çok karşı cins arkadaşlarının bulunduğu yarışma içeren etkinliklerde kullandıkları saptanmıştır. Kızların ise karşı cins arkadaşlarının bulunduğu yarışma içeren etkinliklerde emir kiplerini daha sık kullandıkları görülmüştür. İfadelerin yanı sıra, çocukların zıtlık içeren bağlaç kullanımları da incelenmiştir. Çalışmada, çocukların hitap ettikleri grubun cinsiyetine göre, özellikle hemcins arkadaşları ve karşı cins arkadaşlarını içeren gruplarda ifadelerin nasıl farklılık gösterdiği ve bu ifadelerin etkinliklerden nasıl etkilendiği tartışılmıştır. Anahtar Sözcükler: akran konuşmaları, anlaşmazlık konuşmaları, cinsiyet sosyalizasyonu ABSTRACT The present study investigates whether preschoolers' linguistic conflict management strategies differ depending on their gender, gender of their addressee, and the nature of the task carried out. This study is innovative in controlling the context of activity rather than simply comparing gendered conflict in naturalistic settings. Each of the twenty-two children (1 1 boys and 1 1 girls) participated both in same- and mixed-sex triads and each triad performed two tasks: a collaborative task and a competitive task. A coding scheme was developed and dispute utterances were coded on six global speech act categories. The results showed that in same-sex triads, the ways boys and girls disputed during the tasks were mainly similar. However, conflict talk varied by triad type and task type. Boys used confrontational speech acts most frequently in mixed-sex competitive tasks. Girls increased their usage of commands in mixed-sex competitive tasks. In addition to these speech acts, usage of oppositional discourse markers during disputes was investigated. The findings were discussed around how preschoolers utilize audience design, through which children change their communicative styles as they shift from same- sex triads to mixed-sex triads. The influence of the competitive versus collaborative nature of the task on dispute utterances was also discussed. Keywords: Peer talk, conflict talk, gender socialization, audience design IV
Collections