Influences of regulatory focus, core self evaluations and age on biases in perception and choice
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
SÜREĞEN YÖNET M ODAĞI, ÖZ BENL K DEĞERLEND RMES VE YAŞIN ALGIVE SEÇ MLERDEKI YANILGILAR UZER NDEK ETK LERYASEMIN KISBUÖZETBu çalışma kişisel farklılıkların yazında bütün insanlarda yaygın olduğu varsayılan bilişselyanılgıları nasıl ve ne ölçüde etkilediklerini araştırmayı amaçlamıştır. Algıdaki yanılgılar(gerçekçi olmayan iyimserlik, kontrol yanılsaması) ve seçimlerdeki yanılgılar (çerçeve etkisi)davranışları ve dolayısıyla riske maruz kalmayı etkilemektedir. Bu çalışmada, kişilerin özbenlik değerlendirmelerine (e.g. kendine güven, kontrol odağı) ve süreğen yönetim odaklarına(i.e. kaçınmacı odak ve yaklaşımcı odak) göre bilişsel yanılgıda bulunmaya daha eğilimliolacağı öngörülmüştür. Örneğin, kaçınmacı odaklı sürücülerin (i.e. olumsuz sonuçlardankaçınmaya çalışan, istikrar ve güvenliğini korumaya odaklanmış) çerçeve etkisigösterecekleri, yani değişik trafik durumları kazanç çerçevesinde sunulduğunda kesin kazançgetiren seçeneği seçecekleri, kayıp çerçevede sunulduğunda ise riskli seçeneği seçecekleriöngörülmüştür. Diğer yandan, yaklaşım odaklı sürücülerin (i.e olumlu sonuçlara ulaşmayaçalışan, kendini geliştirmeye yönelik fırsatlara odaklı) ters çerçeve etkisinde bulunacakları,yani durumlar kazanç çerçevesinde sunulduğunda risk alacakları ama kayıp çerçevesindesunulduğunda kesin seçeneği seçecekleri öngörülmüştür. Ayrıca, yaşlandıkça bilişsel olarakdaha ekononomik davranma eğiliminden ötürü, yaklaşımcı odaklı kişiler arasında daha yaşlıolan yetişkinlerin genç yetişkinlere kıyasla ters çerçeve etkisinde bulunmaya daha eğilimliolacakları; ve kaçınmacı odaklı kişiler arasında daha yaşlı olan yetişkinlerin genç yetişkinlerekıyasla çerçeve etkisinde bulunmaya daha eğilimli olacakları öngörülmüştür.Veriler stanbul'un Avrupa yakasında farklı bölgelerde çalışan 150 taksi sürücüsündentoplanmıştır. Sonuçlar, olumsuz öz benlik değerlendirmesine sahip kişilerin olumlu öz benlikdeğerlendirmesine sahip kişilere oranla daha az kontrol yanılsaması gösterdiklerini vekaçınmacı odaklı kişilerin daha fazla riskli seçim çerçeve etkisinde bulunduğunugöstermektedir. Sonuçlar bilişsel yanılgı yazını ve trafikte risk alma davranışı açısındantartışılmıştır. INFLUENCES OF REGULATORY FOCUS, CORE SELF EVALUATIONS AND AGEON BIASES IN PERCEPTION AND CHOICEYASEMIN KISBUABSTRACTThis study attempts to understand how individual differences in personality and age impactthe influence of biases in driver?s perceptions and choices. Biases in perception (unrealisticoptimism, illusion of control) as well as in choice (framing) create variations in behaviors andexposure to risks. An individual differences perspective is investigated where individuals aremore prone to be biased depending on their core self-evaluations (e.g., self-esteem, locus ofcontrol) and regulatory foci (prevention vs. promotion orientation). For example, with respectto framing bias, only drivers? with a chronic prevention orientation (i.e., focus on avoidingnegative outcomes and on maintaining stability and security) are expected to manifest aregular framing effect, taking risks when a loss frame is presented and choosing the surealternative when a gain frame is presented. On the other hand, a reversed framing effect isexpected in the case of promotion oriented drivers (i.e., focus on achieving positive outcomesand on opportunities for self-enhancement). Furthermore, from a developmental perspective,it is hypothesized that among people with promotion focus, older adults will be more likely toshow reversed framing bias compared to younger adults due to increasing use of heuristicprocessing (as opposed to analytic processing) and that among people with prevention focus,older adults will be more likely to show framing bias. Data collected from 150 taxi driversrevealed that although most of the taxi drivers demonstrated illusion of control, participantswith negative core self evaluations show more learned helplessness and less illusion of controlcompared to drivers with positive core self evaluations; and drivers with preventionregulatory focus were more prone to manifest risky choice framing bias. Results are discussedin terms of their implications for bias literature and risk taking in traffic.
Collections