Museum as a source of education: A case study on Bodrum Museum of Underwater Archaeology
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Müzelerin maddi ve manevi kültürel değerleri toplamak, koruyarak saklamak ve araştırmak dışında bir diğer önemli fonksiyonu da eğitimdir.Bu çalışmanın konusu olan müzelerde eğitim, müzelerin kültürel mirası topluma anlatmaya açılan bir kapı olması nedeniyle çok önemli bir alandır. Bu tezin amacı batıklar ve batıklardan elde edilen objeler ile ilgili olarak, 10 - 12 yaş arası ilkokul çocuklarına özellikte hazırlanmış bir eğitim programı aracılığı ile Bodrum Sualtı Arkeoloji Müzesini sualtı kültürel mirası için interaktif bir aracı haline getirmektir. Tezde ayrıca Bodrum Sualtı Arkeoloji Müzesi hakkında geniş bir açıklama da sunulmaktadır. Bunların yanı sıra sualtı kültürel mirası, sualtı arkeolojisi hakkında bilgiler ve eğitim - öğrenim ve müze eğitimi hakkında teoriler de sunmaktadır. Hazırlanan eğitim programında müze ortamında eğitim için en uygun yaklaşım olarak görülen yapılandırıcı eğitim yaklaşımı kullanılmıştır. One of the important functions of museums is education, besides their responsibility of acquiring, conserving and researching intangible and tangible materials of culture. Museum education, the subject of this study, is the most important notion in a museum as it is the gateway to communicating the cultural heritage held in museums. The aim of this thesis is to create a greater awareness of the importance of underwater cultural heritage and educate the primary-school children betvveen the ages of 10-12 on history, geography and archaeology in an interactive and engaging method by using the rich archaeological collections of the Bodrum Museum of Undervvater Archaeology. Moreover, a broad presentation of the Bodrum Museum of Undervvater Archaeology is submitted. Further this, it provides a background for issues concerning undervvater cultural heritage, undenvater archaeology, museum education and theories of education& learning. The educational approach implemented in the program is constructivism, as it is the most appropriate one for education in a museum environment.Keywords: Museum education, constructivism, undervvater cultural heritage, underwater archaeology, Bodrum Museum of Undervvater Archaeology
Collections