An adaptation and pilot implementation of an effective intervention program targeting externalizing behaviors in early childhood
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalısma, erken çocukluk dönemindeki dıssallastırma davranıslarını önlemeyi amaçlayanbir egitim programının pilot uygulamasına yer vermektedir. Essiz Yıllar Programı, Türkailelerinin kullanımına sunulmak üzere tercüme edilmis ve uyarlanmıstır. Egitim programınıdegerlendirme çalısması, çocukları stanbul'daki iki okulun anasınıfı, birinci sınıf ya da ikincisınıfına devam eden müdahale grubundaki 44 kontrol grubundaki 78 ebeveynin katılımıylagerçeklestirilmistir. Egitim haftada iki kez gerçeklestirilen 15 oturumu kapsamıstır. Buoturumlarda katılımcılar ebeveyn-çocuk etkilesimlerini içeren videolar izlemis ve çocukyetistirmeye iliskin kavramlar hakkında tartısmıslardır. Degerlendirme bulgularına göre (i)egitimin dıssallastırma davranıslarını azaltma hususunda büyük, olumlu sosyal davranıslarıarttırma hususunda orta düzeyde bir etkisi oldugu bulunmustur; (ii) katılımcıların kendibeyanlarına dayanan ölçümler ısıgında, egitimin ebeveynlik davranısları üzerinde etkisiolmadıgı tespit edilmistir (iii) katılım düzeyi ve programın etkinligi arasında anlamlı bir iliskibulunmustur; (iv) daha az olumlu sosyal davranıs gösteren çocukların ebeveynlerinin egitimprogramından daha az memnun kaldıkları tespit edilmistir; (v) yüksek program memnuniyetive çocukların olumlu sosyal davranıslarındaki artıs arasında bir iliski bulunmustur. Buçalısma, küçük çocuklardaki dıssallastırma davranıslarını ele alan ve görgül geçerligi olan birebeveyn egitim programının içeriginin olusturulmasına katkıda bulunmus ve programınTürkiye'deki ebeveynlerle kullanımına yönelik daha genis kapsamlı ve detaylı bir etkinlikçalısmasına zemin hazırlamıstır.Anahtar Kelimeler: dıssallastırma davranısları, müdahale programları, ebeveyn egitimi,degerlendirme çalısması This study presents the pilot implementation of a parenting training program aiming toprevent or halt the development of externalizing behaviors in early childhood. The parentingtraining program, The Incredible Years Program, was translated and adapted from English foruse with Turkish families. The training program was evaluated with 44 intervention and 78control parents of children at K-2 grades of two schools in Istanbul. The training included 15biweekly sessions. In these sessions, the participants viewed videotaped examples of parentchildinteractions and discussed the child-rearing concepts. The evaluation findings indicatedthat (i) the training effects were large for reducing externalizing behaviors and moderate forincreasing prosocial behaviors; (ii) no significant intervention effects could be detected onany self-reported parenting behaviors; (iii) the level of attendance to program wassignificantly associated with the effectiveness of the program; (iv) the parents of children withfewer prosocial behaviors were less satisfied with the training program than other parents;and, (v) higher program satisfaction was associated with a greater increase in children?sprosocial behaviors. The major contributions of the present study were to prepare thecurriculum for an empirically validated parenting training program addressing externalizingbehaviors of young children and to lay groundwork for a comprehensive evaluation of theprogram as a preventive intervention for Turkish parents.Keywords: externalizing behaviors, intervention programs, parent training, evaluation study
Collections