Turkish banking and its regulation with special reference to the Banking Regulatory and Supervisory Agency (BRSA): A political economic analysis
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Türk bankacılık sistemi 1999 tarihinden itibaren önemli değişiklikler geçirmiştir. Bankacılığın regülasyonu ve denetlenmesi ile ilgili kurumsal yapı ve kurallar yeniden yapılandırılmış olup, tüm finans sektörünün tek düzenleyici ve denetleyicisi olarak Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK) kurulmuştur. Bir vaka analizi olarak bu tez, tüm dünyada yaşanan güncel finansal volatilite ile birlikte, Uluslararası Para Fonu (IMF) ve Avrupa Birliği (AB)'nin yoğun ilgi alanı içinde yer alan Türkiye'deki bu süreci inceleyecektir. Kuruluşu ve zaman içindeki performansı ile BDDK iki temel boyut ile bu araştırmanın odak noktasıdır: a) BDDK'nın düzenlediği sektöre, ilgili sektörün nicel görünümü açısından etkisi, b) BDDK'nın birbiriyle çelişen menfaat ve amaçları olan aktörleri dengeleyebilmesi ve/ veya kendisini onlara göre konumlandırabilme kapasitesi açısından sektörün nitel görünümü/performansı. Sonuç olarak, IMF yaptırımı ile operasyonelleştirilmiş uluslararası unsurlar `daha iyi düzenleme' için dış etken olsa da bu sürecin şekillenmesinde Türkiye'nin kendi iç dinamiklerinin de rol oynadığı vurgulanmıştır. Bu bağlamda, ulusal politik ve bankacılık sistemlerinin yapıları reform sürecini ve sonuçlarını sınırlandıran bağımsız değişkenler olarak alınmıştır. Son olarak, mikro-kurumsal düzey analize entegre edilmiş ve ara değişken olarak BDDK'nın kurumsal görünümünün değişimi olumsuz yönde etkilediği öne sürülmüştür. Turkish banking system has undergone significant changes from 1999 onwards. Namely, institutional structure and existent arrangements/ rules for banking regulation and supervision were restructured, leading to the creation of a single regulator and supervisor for the entire financial sector, i.e. the Banking Regulatory and Supervisory Agency (the BRSA). As a within-case study, this thesis investigates this process in Turkey as it is an area of intense IMF and EU activity, with a greater potential more than ever given the recent financial volatilities all around the world. The BRSA has been the focal point of the research with its establishment process and its performance in due course on the basis of two dimensions: a) its impact on the sector it regulates in terms of the sector?s quantitative outlook, b) its capacity to balance and/or situate itself against a number of actors with conflicting goals, which will affect the sector?s qualitative performance. On the whole, it is argued that while international factors, which are operationalized through the IMF conditionality, have been the external stimuli for `better regulation?, they have been mediated by Turkish dynamics as well. In this regard, the structures of national political and banking systems are viewed as the independent variables that have restricted the reform process and its outcomes. Finally, the micro-institutional level is integrated into the analysis and institutional outlook/profile of the BRSA is proposed to make a difference, acting as the intervening variable, by affecting the change in the negative sense.
Collections