Neo-liberalism and education: Analysis of representation of neo-liberal ideology in the primary school social studies curriculum in Turkey
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma 1980'den bu yana Milli Eğitim Bakanlığı tarafından basılan ilköğretim sosyal bilgiler dördüncü ve beşinci sınıf ders kitaplarında neo-liberal ideolojiye ne kadar yer verildiğini ve bu ders kitaplarının içeriklerinin öğrencileri neo-liberalizm çerçevesi içinde düşünmeye yöndendirip yönlendirmediğini incelemektedir. Çalışma 1980-2009 tarihleri arasında yayımlanan ders kitaplarının analizini içermektedir. 1968'ten bugüne ilk yapısal değişiklik olan 2004 İlköğretim Eğitim Reformu çalışmanın merkezinde yer almaktadır. Bu çalışma 1968 ve 2005 müfredatlarının yapılarını ve içerdikleri konuları zaman farkı analizi methodu ile karşılaştırmaktadır. Ders kitaplarının analizi 2005 öncesi ve sonrasi kitapların neo-liberal ideolojiyi yansıtmaları bağlamında karşılaştırmalı analizlerine dayanmaktadır. Ayrıca, bu çalışma 2004 reformunun gerekçesini araştırmak amacıyla reformun mimarlarıyla yapılan derinlemesine mülakatlardan elde edilen bilgilerden de yararlanmaktadır. Müfredatların zaman farkı analizi ve ders kitaplarının nicel ve nitel içerik analizlerinden bu çalışmanın elde ettiği sonuç, 2004 reformunun uygulanmasıyla birlikte sosyal bilgiler müfredatında ve ders kitaplarında neo-liberal ideolojinin yansımasının önemli ölçüde arttığıdır. This research investigates to what extent neo-liberal ideology is represented in the primary school social studies textbooks for the fourth and fifth grades published by the Ministry of Education in Turkey since 1980, and whether the content of the textbooks leads students to think within the framework of neo-liberalism. This study analyzes the textbooks published from 1980 to 2009. The focus of the study is on the 2004 Primary School Education Reform, which is the first structural amendment in primary school education since 1968. This study compares the 1968 and 2005 social studies curricula via temporal time difference analysis in terms of the structure and subjects they cover. Analyses of the textbooks are based on the comparison of the pre- and post-2005 textbooks in terms of representation of the neo-liberal discourse. In addition, this study utilizes information gathered from in-depth interviews conducted with the architects of the reform in order to explore the rationale behind the 2004 reform. Based on the findings of the temporal time difference analysis of the curricula and the quantitative and qualitative content analyses of the textbooks, this study concludes that representations of neo-liberal ideology in the social studies curriculum and textbooks have significantly increased with the implementation of the 2004 reform.
Collections