Towards positive youth development: Parenting, autonomy and relatedness in context
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı ebevenylik, benlik gelşimi ve olumlu ergen gelişimi arasındaki ilişkileri incelemektir. Önerilen ilişki modeli aracılığı ile bu çalışma annenin kontrol ve sıcaklık davranışlarının özerklik ve ilişkisellik gelişimindeki rolünü, özellikle özerk-ilişkisel benlik gelişimine odaklanarak ölçmeyi amaçlamaktadır. Bu çalışma ayrıca özerk-ilişkisel benliğin ergenlerin olumlu yönde gelişimindeki rolüni incelemektedir. Olumlu gelişimin hem pozitif hem de negatif belireyicilerine yer verildi. Ortamsal farklılıkların önemini önemseyerek önerilen ilişki modeli iki farklı sosyo-ekonomik düzey ortamında toplam 294 ergen ile test edilmiştir. Ergenlik çağındaki öğrencilerden kendilerne verilen ölçeklerin doldurulması istenmiştir. Sonuçlar ebeveynlik davranışlarının olumlu ergen gelişimi üzerine hem doğrudan hem de benlik üzerinden etkisinin bulunduğunu göstermiştir. Ayrıca bulgular özerk-ilişkisel benliğin ebeveynin kontrol davranışı ve olumlu ergen gelişimi arasındaki aracı rolünü de göstermektedir. Ebevenynin kontrol davranışının özerklik gelişimini ve özerk- ilişkisel benliği etkilediği anca ilişkisellik gelişimini etkilemediği görülmektedir. Bunun yanında ebeveynin sıcaklık davranışının hem özerkliği hem de ilişkiselliği etkilediği ancak özerk-ilişkisellik üzerinde bir etkisi olmadığı görülmektedir. İlişkisellik ve özerk-ilişkisellik olumlu ergen gelişimini etkilerken, özerkliğin etkilemediği ortaya çıkmıştır. Sosyo - ekonomik ortamsal değişikliklere göre değişkenler arasındaki ilişkilerin farklılık gösterdiği görülmüştür. The purpose of this thesis is to examine the relations between parenting, self and positive youth development (PYD). More specifically, through the proposed conceptual model, the study aims to test the role of maternal control and maternal warmth in the development of autonomy and relatedness, with a special focus on the development of the autonomous related self. It also investigates the role of autonomous related self in positive development of adolescents. Positive youth development involves both positive indicators and negative indicators. With a special focus on contextual factors, the conceptual model is tested in two different socio economic contexts with a total of 294 adolescents. Adolescents were asked to fill self reports reflecting their perceptions regarding the concepts that are being tested. Results showed that parenting behaviors have both direct and indirect effects on positive youth development. The findings also supported the mediating role of the autonomous related self in the relation of parental control with positive youth development. Parental control is found to have an effect on autonomy development and autonomous related self development but not on relatedness development; while warmth is found to affect both autonomy and relatedness but not autonomous relatedness. Relatedness and autonomous relatedness were found to influence positive youth development while no influence of autonomy on PYD was found. Causal relations showed variation according to SES.
Collections