Producing gender talk in relation to class and ethnicity: Conceptualizations of gender equality, gender roles and womanhood by white collar women in Istanbul
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma toplumsal cinsiyet eşitliği, toplumsal cinsiyet ilişkileri ve kadınlığın beyaz yakalı kadınlar tarafından orta sınıf aidiyetleri ve etnik kökenleri ile bağlantılı olarak nasıl kavramsallaştırıldığını araştırıyor. Bu çalışma için gerekli veriyi İstanbul'da 21 beyaz yakalı kadınla yaptığım görüşmeler çerçevesinde yürüttüğüm niteliksel bir saha araştırmasının sonucunda topladım. Bu çalışma özelde beyaz yakalı kadınların orta sınıf kimliğini tanımlayışlarını ve bunu ?toplumsal cinsiyet konuşmaları? ile nasıl ilişkilendirdiklerini inceliyor. Bu çalışma aynı zamanda bu kavramsallaştırmalar ve erken Cumhuriyet dönemi Türk devleti tarafından üretilen toplumsal cinsiyet söylemleri arasındaki ilişkiyi araştırıyor. Bu araştırmaya dayanarak beyaz yakalı kadınların orta sınıf dahilinde toplumsal cinsiyet eşitliğinin var olduğunu iddia ederek kendilerini alt sınıflardan ve Kürtlerden farklılaştırdıklarını savunuyorum. Orta sınıf sınırlarının tüketim pratikleri ve kentsel ayrışma aracılığıyla nasıl inşa edildiğini araştıran çalışmalara ek olarak toplumsal cinsiyet söylemlerinin de bu orta sınıf sınırlarının inşası sürecine katkıda bulunduğunu savunuyorum. Bu çalışmanın diğer bir bulgusu beyaz yakalı kadınların toplumsal cinsiyet eşitsizliğini ?Doğu? ve ?Batı?, ?gelenek? ve ?modernite? zıtlıkları üzerinden analiz ederek resmi söylemi yeniden ürettikleridir. Ayrıca, beyaz yakalı kadınlar toplumsal cinsiyet rollerini, anneliği ve kadınlığı habitusları ile ilişkili olarak yorumluyorlar. Orta sınıfı; gelirleri, şirketlerindeki pozisyonları ve tüketim pratiklerinin yanı sıra aldıkları eğitim ve yaptıkları iş ile tanımlıyorlar. Bunun yanı sıra eğitim, iş ve ekonomik gücü kadınları toplumsal cinsiyet eşitsizliğinden özgürleştiren öğeler olarak sunuyorlar. Bu toplumsal cinsiyet eşitsizliği tanımları eğitimi, kadınların iş gücüne katılımını ve yasal hakları kadınların Osmanlı Dönemi'nde ezilmesine çare olarak gören devlet feminizminin toplumsal cinsiyet eşitsizliği söyleminden besleniyor. Bu tez bu şekilde, toplumsal cinsiyet söylemlerinin üretiminde sınıf ve milliyetçiliğin iç içe geçmişliğini gösteriyor. This study explores how gender equality, gender relations and womanhood are conceptualized by white collar women in relation to their middle class belonging and ethnicity. I collected the data for this study through a qualitative fieldwork during which I interviewed 21 white collar women in İstanbul. In particular, this thesis examines how white collar women define middle class identity and how they relate their ?gender talk? to it. It also investigates the relationship between these conceptualizations and the gender discourses produced by the early Republican Turkish state. Based on this research, I argue that white collar women differentiate themselves from the lower classes and Kurds through claims for the existence of gender equality among the middle classes. In addition to the studies on how middle class boundaries are built through consumption practices and urban segregation, I argue that gender discourses also contribute to this process of building middle class boundaries. Another finding of this study is that white collar women reproduce the official discourse by analyzing gender inequality through dichotomies of the ?East? and the ?West?, ?tradition? and ?modernity?. Moreover, white collar women interpret gender roles, motherhood and womanhood in relation to their habitus. They define the middle class through their incomes, positions in their corporations, consumption practices as well as the education they got and their work. They also present education, work and economic power as what emancipates women from gender inequality. These definitions of gender inequality are fed by the discourse on gender inequality of state feminism which presents education, women?s labor force participation and legal rights as the cure for the submission of women in the Ottoman Period. In this way, this thesis demonstrates the intertwining of class and nationalism in producing gender discourses.
Collections