The effects of maternal behaviors on childrens cognitive development
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, annenin müdahale eden ve ilgisiz davranışlarının çocuğun üç ve dört yaşlarındaki bilişsel gelişimine etkilerini araştırmaktadır. Ayrıca sıcaklığın bu ilişkiyi nasıl etkilediğini incelemektedir. Müdahaleci anne davranışlarının çocuğun bilişsel gelişimini olumsuz etkileyeceği öne sürülmektedir çünkü bu davranışlar çocuğun keşif niteliği taşıyan davranışlarını engellemekte, anne ve çocuk arasındaki senkroniyi bozmakta ve çocuğu ebeveynin isteklerini yerine getirmeye zorlayıp kendi hedeflerinden alıkoymaktadır. Çalışmanın verileri Türkiye Erken Çocukluk Gelişim Ekolojileri (TEÇGE) araştırmasının katılımcılarından (N= 123) niteliksel (anne-çocuk etkileşim gözlemleri) ve niceliksel (bilişsel gelişim testleri) yöntemlerle toplanmıştır. Çalışma bulgularına göre; (i) müdahaleci davranışların bilişsel gelişim üzerindeki etkileri doğrusal değildir; (ii) müdahaleci davranışların sıcaklıkla etkileşim ilişkisi vardır. Sıcaklık yüksekken, yüksek müdahaleci davranışlar çocuğun kısıtlayıcı kontrol ve matematik becerilerini olumsuz etkilemektedir; (iii) ilgisizlik çocuğun alıcı dil ve kısıtlayıcı kontrol skorlarını olumsuz etkilemektedir; (iv) ilgisizliğin sıcaklıkla etkileşim ilişkisi vardır. Sıcaklık yüksekken, yüksek ilgisizlik çocuğun işleyen bellek skorlarını olumsuz etkilemektedir. Bu çalışma, daha önceki bulguların aksine, sıcak duygusal ortamın çocuğu müdahaleci ve ilgisiz ebeveynliğin olumsuz etkilerinden korumayabileceğini göstermiştir. Aksine sıcak duygusal ortamlar bu davranışların olumsuz etkilerini arttırabilir. This study examined the effects of maternal intrusiveness and detachment on children?s cognitive outcomes when children were three and four years old. It also examined how maternal warmth moderated this relationship. It was proposed that intrusive parenting would negatively influence children?s cognitive development because it interrupted children?s exploratory behaviors, disrupted the synchrony between the mother and the child and coerced the child to fulfill parental demands instead of pursuing his or her own goals. The data were collected by qualitative (videotaped parent-child interactions) and quantitative methods (cognitive tests) from the participants (N=123) of the Study of Early Childhood Developmental Ecologies in Turkey (ECDET). The results indicated that (i) the effects of intrusiveness on cognitive outcomes were nonlinear; (ii) there were interactive effects of intrusiveness with maternal warmth. When warmth was high, high levels of intrusiveness affected children?s inhibitory scores and math scores adversely; (iii) maternal detachment negatively influenced children?s receptive language and inhibitory control scores; (iv) there were interactive effects of detachment with maternal warmth. When warmth was high, high levels of detachment affected working memory scores adversely. This study suggested that unlike commonly found by previous research the positive emotional climate might not buffer the negative effects of intrusive and detached parenting on children?s cognitive outcomes. Instead, they might exacerbate their negative effects.
Collections