The relation between working memory and language development in 21- to 36-month-old native learners of Turkish
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı 21-36 ay arası Türkçe konuşan çocukların doğrudan ölçülen akıldatutma becerileri ile ebeveyn tarafından bildirilen dil gelişimleri arasındaki ilişkiyiincelemektir. Dil gelişimin iki altbileşeni olan kelime dağarcığı ve dilbilgisinin, sözel ve sözelolmayan işler bellek ile ilişkili olup olmadığı araştırılmıştır. Dil gelişimi, çocuğun annesitarafından doldurulan Türkçe İletişim Davranışları Gelişimi Envanteri (TİGE) ile ölçülmüştür.TİGE, HOME ölçeğini içeren demografik bilgi formu ile birlikte verilmiştir. Sözel olmayanişler bellek, çocuğun araştırmacının oyuncakları nasıl ayırdığını takip edip, aynısınıyapmasının beklendiği Taklit Ederek Sınıflandırma Testi ile ölçülmüştür. Sözel işler bellek,Türkçe dilinin hece yapısı göz önünde bulundurularak hazırlanmış olan Anlamsız SözcükTekrarlama Görevi ile değerlendirilmiştir. Araştırmaya orta ve yüksek sosyoekonomikdüzeyli ailelerden gelen, 92 Türkçe öğrenen çocuk katılmıştır. Sonuçlar, iki işler bellekgörevlerinin birbirleri ile ilişkili olduğunu göstermiştir. Anlamsız Sözcük Tekrarlama Göreviile ölçülen sözel işler bellek kelime dağarcığını ve ortalama sözce uzunluğunu anlamlı birşekilde belirlerken, Taklit Ederek Sınıflandırma Testi ile ölçülen sözel olmayan işler belleğinbu iki değişken üzerinde etkisi bulunmamıştır. Her iki işler bellek görevi dilbilgisi gelişimi ilepozitif ilişkili olmalarına rağmen, sadece sözel işler bellek dilbilgisi gelişimini anlamlı birşekilde yordamıştır. Çoklu ek kullanan çocukların, tek ek kullanan veya hiç ek kullanmayançocuklara göre, Taklit Ederek Sınıflandırma Görevi ve Anlamız Sözcük TekrarlamaGörevi'nde daha yüksek puan aldıkları tespit edilmiştir. Çocuklarda sözel beceriler ile sözelişler bellek becerilerinin daha belirgin bir ilişkisi olmasına rağmen, sınıflandırma becerileriTürkçe gibi biçimbirimleri ekleyerek karmaşık dilbilgisi yapılarını oluşturan bir dilde ekleribirlikte kullanabilme becerisi için ek bir kapasite olarak ortaya çıkmıştır.Anahtar kelimeler: dil gelişimi, kelime dağarcığı, dilbilgisi, işler bellek, sözel işler bellek,sözel olmayan işler bellek The aim of this study was to explore the relation between directly assessed working memory(WM) skills and caregiver reports of language development in 21- to 36-month-old Turkishspeaking infants and toddlers. It was examined whether two subcomponents of languagecompetence, i.e., vocabulary size and morphosyntactic knowledge, are related to verbal andnonverbal WM skills was examined. Language development was assessed through a parentalreport inventory, the Turkish Communicative Development Inventory, Türkçe İletişimDavranışları Gelişimi Envanteri (TİGE). TİGE was administered along with a demographicinformation questionnaire incorporating the HOME scale. Nonverbal WM performance wasmeasured through The Imitation Sorting Task (IST), an imitation game in which the child is askedto sort objects with an increasing quantity by following the sorting modeled by the experimenter.The verbal WM performance was measured through a non-word repetition task (NWR) developedby taking into account the native syllable structure of Turkish. The participants were 92 Turkishspeaking young children, living in İstanbul, coming from middle-high to high SES families. Theresults showed that the two WM tasks were correlated. The verbal working memory measured bythe NWR task predicted both vocabulary size and mean length of utterances (MLUs), whereasnonverbal working memory measured by the IST was not a significant predictor of any of thelinguistic skills. Both WM tasks were positively correlated with morphosyntactic development,but only the NWR Task predicted it. Children who used multiple morphemes combinatoriallyscored higher in the IST and NWR Task compared to children who used only one morpheme ordid not use any morphemes at all. Although verbal working memory performance has a clearerassociation with verbal competence in young children, the sorting task performance is alsoimplicated as an additional capacity needed for higher combinatorial ability in children learning amorphologically complex language.Keywords: language development, vocabulary size, morphosyntactic development, verbal workingmemory, non-verbal working memory
Collections