The impact of parenting practices on the link between child educational television and preschooler`s cognitive outcomes
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma `Benimle Oynar mısın?` (BOM) eğitici çocuk programının okul öncesi çocukların bilişsel gelişimi ve annelerin ebeveynlik becerileri üzerindeki etkisini ölçmeyi hedeflemiştir. Çalışmanın örneklemini düşük gelirli, çalışmayan anneler ve onların bir sonraki eğitim döneminde okula başlayacak olan çocukları (N = 258) oluşturur. Tesadüfî yöntem ile deney veya kontrol gruplarından birine yerleştirilen katılımcılar değerlendirilmiştir. Deney grubu katılımcıları 13 hafta boyunca BOM'u izlerken, kontrol grubu katılımcılarından BOM ile aynı saatte yayın yapan başka bir eğlence programı izlemeleri istenmiştir. Çalışma öncesi ve sonrasında yapılan bireysel değerlendirmelerle annelerin ebeveynlik becerileri ve çocukların bilişsel becerileri ölçülmüştür. Çalışmanın bulgularına göre: (1) annenin aktif aracı rolünün çocuğun temel aritmetiğe hazırlık ve heceleme becerisi üzerinde direkt bir etkisi bulunmamıştır. Fakat çocuğun sözcük dağarcığı seviyesi düşük ise annenin aktif aracı rolü çocuğun BOM'dan faydalanmasını kolaylaştırmıştır; (2) BOM'un annelerin aktif aracı rollerini daha çok güçlendirdikleri gözlenmiştir. Fakat BOM'un ebeveynin sağladığı bilişsel destek ve cezalandırıcı disiplin yöntemleri uygulamaları üzerinde bir etkisi bulunmamıştır; (3) annelerin aktif aracı rolündeki olumlu değişikliğin, BOM'un çocuğun sözcük dağarcığı, temel aritmetiğe hazırlık ve heceleme becerileri üzerine olan olumlu etkisini artırdığı gözlenmiştir. Bu çalışmanın en önemli katkısı annenin aktif aracı rolü ile çocukların eğitici televizyon programlarından daha fazla faydalanabileceğinin gösterilmesidir.Anahtar kelimeler: eğitici televizyon programı, erken çocuklukta müdahale, ebeveynin aracı rolü, ebeveynlik becerileri, ebeveyn eğitimi, okula hazır bulunuşluk This study examined the effectiveness of the child educational program `Will You Play with me?` (`Benimle Oynar mısın?`, BOM hereafter) that is designed for enhancing preschoolers' cognitive development and their mothers' parenting practices. The sample consisted of unemployed mothers who had low levels of income, and their children who did not have any formal preschool experience (N=258). Two groups were considered in this study: randomized intervention and control groups. Intervention group was asked to watch the BOM every weekday, and control group was asked to watch an unrelated non-educational entertainment program for 13 weeks. Parenting behaviors and children's cognitive skills were assessed with pre and post screening tests. The results indicated that: (1) the mother's ability to mediate the program content did not have an effect on child's arithmetic and syllabification skills. However, presence of any active mediation enhanced the vocabulary gains from the BOM, if the children had a low level of vocabulary skill at pre-test; (2) the mothers of children who watched the BOM more than once a week significantly increased their frequency of active mediation. The exposure to BOM did not significantly increase the number of cognitively stimulating activities provided to child and did not reduce the mothers' harsh parenting practices; (3) the change in mother's active mediation due to the exposure to BOM resulted in gains for child's vocabulary knowledge, basic arithmetic readiness, and syllabification skills. The major contribution of this study is the demonstration of the enhancement of the effectiveness of a children's educational television program for children's cognitive skills by maternal active mediation of the program content.Keywords: educational television, early childhood intervention, mediation, parenting skills, parent training, school readiness
Collections