Defining the body in the Turkish physical education system (1969-1983)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez ilk Gençlik ve Spor Bakanlığı dönemindeki (1969-1983) beden eğitimi derslerine beden sosyolojisi bakış açısını benimseyerek odaklanır. Birincil kaynakların söylem analizine ve beden eğitimi öğretmen ve öğrencileriyle gerçekleştirilen derinlemesine görüşmelere dayanarak Bakanlığın kurulmasının yalnızca organizasyonel değil, aynı zamanda bedenin ve beden eğitiminin tanımlanmasına dair söylemsel bir değişimi yansıttığını iddia etmektedir. Beden eğitimi ve bedenin dinamik, şekillendirilebilir ve muğlak kavramlar olmasından ötürü, bu tez bu kavramları tarihselleştirmekte ve farklı anlam üretme alanları tarafından onlara bağlı anlamları araştırmaktadır. Toplumsal inşacılık ve varoluşçu fenomenolojiyi bir araya getiren bir teorik çerçeveyle beden eğitimi derslerinde bedenlerin kendilerini ve çevrelerini nasıl deneyimledikleri, duyumsadıkları ve hissettiklerini de ortaya çıkarmaktadır. Bu dönemde bedenin en az altı farklı şekilde tanımlandığı tespit edilmiştir. Bunlar bilinç sahibi, mekanistik, milliyetçi, askerileştirilmiş, cinsiyetçi ve sakat bedenlerdir. Bu bedenlerin bazılarının birbirleriyle çatışmasına rağmen, eşzamanlı olarak var olmuşlardır. Bu durum güç merkezlerinin ihtiyaçları doğrultusunda mümkün kılınmıştır, çünkü beden eğitimi ve bedenin nasıl tanımlandığı bu merkezlerin toplumsal, siyasi ve ekonomik gereksinimlerine göre bedenleri kontrol etmesi, şekillendirmesi ve denetlemesine olanak sağlamıştır. This thesis focuses on the physical education classes during the initial Ministry of Youthand Sport period (1969-1983) in Turkey from a sociology of the body point of view. Based on a discourse analysis of primary sources and in-depth interviews with physical education teachers and students, this study argues that the founding of the Ministry reflected not only an organizational, but also a discursive shift in the way the body and physical education were defined. As physical education and the body are dynamic, malleable, and ambiguous concepts, this thesis historicizes them and investigates the meanings attached to them by different sites of meaning production. With a theoretical framework that combines social constructionism and existential phenomenology it also uncovers how the bodies in physical education classes experienced, sensed and felt themselves and their surroundings. At least six different ways the body was defined in this period are identified, which are the mindful, mechanistic, nationalist, militarized, gendered, and disabled bodies. Although some of these bodies contrast each other, they existed simultaneously. This was made possible in relation to the needs of power centers, as how physical education and the body were defined enabled these centers to control, mold, and survey the bodies according to their social, political, and economic needs.
Collections