Sequential development of theory of mind and relations with receptive language, self - regulation, aggressive behavior and social competence in hearing impaired Turkish children
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada 3 ve 12 yaş arasındaki 70 işitme engelli Türk çocuklarda zihin kuramı gelişimi ve zihin kuramı becerisinin alıcı dil, öz düzenleme, saldırganlık ve sosyal yetkinlik ile olan ilişkileri incelenmiştir. Katılımcı çocuklarla birebir ölçümlerin yanı sıra (alıcı dil ve zihin kuramı), ebeveyn anketleri (öz düzenleme, zihin kuramı ve sosyal beceriler) ile very toplanmıştır. Zihin kuramı becerisinin farklı bilişsel düzeyleri takip ederek geliştiği bulunmuştur. Guttman analizi sonucunda bu bilişsel düzeylerin kolaydan zora sıralandığı gösterilmiştir, sırasıyla: Farklı istek, farklı inanış, sosyal taklit, yanlış inanış ve saklı duygu. Çocuğun yaşı kontrol edildiğinde, duyma kaybı seviyesinin alıcı dil ve zihin kuramı becerisi ile negative korelasyon gösterdiği; ama işitme cihazı kullanımı yaşının çalışma değişkenlerinin hiç biri ile ilişki göstermediği bulunmuştur. Duyma kaybı seviyesi ve çocukların yaşı control edilerek yol analizi yapılmıştır. Sonucunda, sosyal yetkinliğin alıcı dil becerisi tarafından ve saldırganlık seviyesinin hem alıcı hem de öz düzenleme tarafından yordandığı bulunmuştur. Zihin kuramı ve duyma kaybı seviyesi ile çocuğun yaşı arasındaki ilişkilerde alıcı dilin aracı değişken olduğu görülmüştür. Çocuğun yaşı ve saldırganlık arasındaki ilişkide de öz düzenleme değişkeninin aracı değişken olduğu görülmüştür. Bulgular, işitme engelli çocuklarda, zihin kuramı gelişiminde çevresel faktörlerin ve dil becerisi ile öz düzenleme becerisinin sosyal gelişim üzerindeki etkileri ele alınarak tartışılmıştır. In this study, the sequential development of ToM and the concurrent associations of receptive language, self-regulation and ToM with social competence and aggressive behavior in 3- to 12-year-old Turkish children with hearing impairment (N = 70) were examined. Both individual assessments (receptive language and ToM) and parent reports (self-regulation, ToM and social behaviors) were used to measure the study variables. Guttman scaling analysis showed that ToM acquisition displayed the following sequence from easy to difficult: diverse desires, diverse beliefs, social pretence, false belief and hidden emotion. Controlling for child's age, the severity of hearing loss was negatively correlated with receptive language and ToM; but age of device use was not linked to any of the developmental outcomes investigated. We conducted a path analysis controlling for severity of hearing loss and age of the children. Social competence was predicted by receptive language, and aggressive behavior was predicted both by lower levels of receptive language and self-regulation. The paths from child's age and severity of hearing impairment to ToM were mediated by receptive language; and the path from age to aggressive behavior was mediated by self-regulation. The findings are discussed with regards to the role of the environment in the acquisition of ToM, and the role of language and self-regulation in social behaviors in children with hearing impairment.
Collections