Show simple item record

dc.contributor.advisorKüntay Copty, Ayşe Aylin
dc.contributor.authorAteş Şen, Ayşe Beyza
dc.date.accessioned2020-12-08T07:45:24Z
dc.date.available2020-12-08T07:45:24Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/168382
dc.description.abstractBu tez çalışması, bebeklik ve erken çocukluk dönemindeki çocukların, nesnelerle ilgili olarak yetişkinlerle kurdukları iletişimlerinde, sözlü ve sözsüz iletişimsel ipuçlarını anlama ve kullanma becerilerini incelemektedir. Kullanılan veriler iki farklı çalışmaya dayanmaktadır. İlk çalışmada, 12. ve 21. aylar arasında, çocukların fiziksel çevrelerinde bulunan nesnelere yönelik düzenli bakıcılarıyla olan gün içindeki iletişimleri ve kendiliğinden gelişen konuşmaları (dil bilgisel referans formları) boylamsal olarak incelenmiştir. İkinci çalışmada ise, 2 ile 4 yaşları arasındaki çocukların, iletişim kurdukları bir yetişkinin istediği nesneye yönelik sözlü ve sözsüz ipuçları çeliştiğinde nasıl davrandıkları iki farklı deney aracılığıyla incelenmiştir. İlk çalışmanın sonuçlarına göre; 21. ayda çocukların yetişkinlerle olan iletişimlerindeki sözlü ipuçlarını (önceki konuşmalarda bahis) doğru bir şekilde kullanmaya başladıkları görülmüştür. Fakat, çocukların bu yetisi ancak konuşmalarını destekleyen, kendilerine ait sözsüz iletişimsel ipuçları (jestler) göz önünde bulundurulduğunda ortaya çıkmıştır. İkinci çalışmanın sonuçlarına göre; çocuklar yetişkinlerle, çevrelerindeki nesnelere yönelik olarak, kurdukları iletişimlerinde karmaşık bir durum ortaya çıktığında bu durumu birden fazla aşamada çözmüştür. Yetişkinin kullandığı sözlü ve sözsüz iletişimsel ipuçlarının bu durumu çözme sürecindeki etkisi aşamadan aşamaya farklılık göstermiştir. Ayrıca, bu süreçte çocukların bireysel bilişsel özellikleri hangi ipucu tipine öncelik verdiklerini etkilemiştir. Her iki çalışmaya dayanarak bu tez, çok erken bir yaştan itibaren, çocukların nesnelere yönelik olan iletişimdeki sözlü ve sözsüz ipuçlarını kullanmada oldukça yetkin bireyler olduklarını göstermektedir. Ayrıca, bu becerilerin kazanılmasında yetişkinlerle kurulan iletişimin önemli bir rol oynadığı görülmektedir.
dc.description.abstractThe current dissertation examines toddlers' and preschool children's competency at using and comprehending adults' verbal and nonverbal cues in referential interactions. We report data from one semi-naturalistic study longitudinally investigating children's speech about objects in their physical environment between ages 1;0 and 1;09; and two experimental studies examining 2- to-4 year-old children' comprehension of an adult's communicative intent in referentially ambiguous situations. The results indicated that the children are competent at using verbal cues (prior mention in discourse) in their referential speech as early as age 1;09; but this competency was detected only when we considered nonverbal action (deictic gestures) supplementing the children's speech. The results from the experimental studies also showed that the children solved referential uncertainty at multiple steps and adults' verbal and nonverbal cues differently contributed to this process at different steps. Children's individual cognitive profiles were associated with whether labels or gestures are prioritized in resolving referential uncertainty. This thesis showed that children learn to demonstrate early referential skills during interactive experience with competent adults, and use both verbal and nonverbal cues to develop referential competency across early preschool years.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleDeveloping verbal and nonverbal referential communication skills in young children`s naturalistic and experimental interactions with adults
dc.title.alternativeÇocukların nesneler hakkında yetişkinlerle kurdukları sözlü ve sözsüz iletişimlerinin doğal ve deneysel yöntemlerle incelenmesi
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentPsikoloji Anabilim Dalı
dc.subject.ytmMother-child communication
dc.subject.ytmPreschool childrens
dc.subject.ytmBody language
dc.subject.ytmChildren
dc.subject.ytmVerbal communication
dc.subject.ytmCommunication
dc.subject.ytmLingual communication
dc.subject.ytmFamily communicatin
dc.identifier.yokid10116302
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityKOÇ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid443371
dc.description.pages147
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess