The psychometric properties of the children`s social understanding scale-short form among children with autism spectrum disorder
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmacılar zihin kuramı düzeyini genellikle performansa dayalı bireysel değerlendirmelerle ölçmektedirler. Yakın zamanda, Tahiroğlu ve arkadaşları çocukların zihin kuramındaki bireysel farklılıkları ölçmek amacıyla, ebeveynler tarafından doldurulmak üzere Çocukların Sosyal Anlayış Ölçeği'ni (ÇSAÖ; Children's Social Understanding Scale) geliştirmişlerdir. ÇSAÖ'nün, tipik gelişimi olan okul-öncesi çocukların zihin kuramını değerlendirmede Kuzey Amerika'da (Tahiroğlu ve ark., 2014) ve Türkiye'de (Tahiroğlu ve Yağmurlu, 2014) geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu bulunmuştur. Zihin kuramının en çok incelendiği bir başka grup ise başkalarının zihinsel temsillerini anlamakta zorluk yaşayan Otizm Spektrum Bozukluğu tanısı almış kişilerdir. Fakat otizmli bireylerin zihin kuramını ölçmek amacıyla bireysel değerlendirmelerin kullanılması problemli olabilmektedir çünkü bireysel değerlendirmeler genellikle anlaşılması zor ve sözel yükü fazla olan uygulamalardır. Bu çalışma, ÇSAÖ'nün kısa formunun Türkiye'deki otizmli çocukların zihin kuramının değerlendirilmesinde bir ölçüm aracı olarak kullanılabilirliğini incelemektedir. Çalışmamız 106 otizmli çocuk (Ort. = 12.06 yaş, SS = 2.91) ve ebeveynleriyle yapılmıştır. Çocukların zihin kuramı ÇSAÖ ve bireysel değerlendirmelerle ölçülmüştür. Zihin kuramının bireysel değerlendirmelerinde bir tane sözel yükü az ve bir tane birinci-düzey zihin kuramı testi kullanılmıştır. ÇSAÖ'nün geçerliliğini değerlendirmek amacıyla çocukların otizm tanısının şiddeti, alıcı dili, sözel olmayan zekası, duygu anlama becerileri ve sosyal-yeterliği ölçülmüştür. Güvenirlik çalışmaları ÇSAÖ puanının çok yüksek iç tutarlılığa sahip olduğunu göstermiştir. ÇSAÖ puanının çocukların otizm tanısının şiddeti ile negatif yönde; sözel yükü az zihin kuramı performansı, alıcı dili, sözel olmayan zekası ve sosyal-yeterliğiyle pozitif yönde ilişkili olduğu görülmüştür. Çocukların otizm tanısının şiddeti ve alıcı dili kontrol edildiğinde ÇSAÖ puanı ve zihin kuramı performansları arasında anlamlı bir ilişkinin olmadığı bulunmuştur. Çocukların otizm tanısının şiddetinin, alıcı dilinin, sözel olmayan zekasının, duygu anlama becerilerinin ve sosyal-yeterliğinin ÇSAÖ puanına etkisi hiyerarşik regresyon analizleri ile test edilmiştir. Sonuçlar iyi alıcı dil ve yüksek sosyal-yeterliğin ÇSAÖ puanını anlamlı şekilde yordadığını göstermiştir. Tüm bu bulgular, ÇSAÖ'nün Türkiye'deki otizmli çocukların zihin kuramının ölçülmesinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir araç olduğunu göstermiştir. Researchers have examined theory of mind (ToM) via individual assessments, depending on participants' behavioral performance. Recently, Tahiroğlu and colleagues developed a parent-report, the Children's Social Understanding Scale (CSUS), to assess fine-tuned individual differences in children's ToM. The CSUS has been found reliable and valid in measuring ToM of typically developing preschool-aged children in North America (Tahiroğlu et al., 2014) and Turkey (Tahiroğlu & Yağmurlu, 2014). Another group where ToM has been widely examined is individuals with Autism Spectrum Disorder (ASD) who have varying degrees of difficulty in understanding others' mental states. However, using individual assessments to measure ToM can be problematic in ASD, since the behavioral tasks are complex, have significant linguistic and cognitive demands, and are not good at revealing nuanced individual differences. In the present study, we examined the psychometric properties of the short form of the CSUS in ToM assessment of children with ASD in Turkey. The participants were 106 children with ASD (Mage = 12.06 years, SD = 2.91) and their parents. Children's ToM was measured via the CSUS and behavioral assessments: one low-verbal and one first-order ToM task. Their ASD severity level, receptive language, nonverbal intelligence, emotion recognition, and social competence were also measured to analyze the validity of the CSUS. Reliability analysis revealed very high internal consistency for the CSUS. The CSUS score was negatively associated with children's ASD severity level and positively associated with low-verbal ToM performance, receptive language, nonverbal intelligence, and social competence. When children's ASD severity level and receptive language were controlled, the associations among the CSUS score and behaviorally measured ToM scores were non-significant. Hierarchical regression analysis was also used to test the predictive value of children's ASD severity level, receptive language, nonverbal intelligence, emotion recognition, and social competence on their CSUS score. The results revealed that better receptive language and higher social competence were significantly associated with higher CSUS score. The findings showed that the CSUS is a reliable and valid tool in measuring ToM of children with ASD in Turkey.
Collections