Re-thinking group d through the avant-garde and modernist art movements within the nation-building context of Turkey (1933-1951)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Söz konusu çalışma, D Grubu'nun 1933 yılındaki kuruluşundan 1951'deki dağılışınakadar, grubun erken Cumhuriyet döneminin devrimci ortamındaki özgün konumunuavangard kavramı ve Türkiye'de etkili olmuş erken yirminci yüzyıl modernist akımlarıüzerinden inceler. Cumhuriyetin ilk yılları, Cumhuriyet Halk Partisi'nin (CHP) tek partirejimi ile öne çıkarken, rejimin kültür politikasının ve sanata olan desteğininTürkiye'nin ulus inşası projesi bağlamında D Grubu'nun modernist söylemi üzerindeetkili olduğu özel bir dönemi işaret eder.Bu tez öncelikle avangardın on dokuzuncu yüzyıldaki yolculuğunu anarşist, devrimci veaynı zamanda değişen doğasını çalışmada analiz edilen avangard akımlarına zeminoluşturmak amacıyla incelemektedir. Ardından, yeni sanat, ulusal sanat ve devletdestekli sergiler ve etkinlikler ile ilgili konuları sorgulamak için Cumhuriyet döneminin'devrimci bilincini' ve D Grubu'nun içine doğduğu sanatsal çevreyi araştırmaktadır.Son bölümde ise D Grubu'nun özgün düşünsel duruşunu ve sanatsal üretimini ortayakoymak amacıyla grubun sanatını Cumhuriyet döneminde etkili olmuş modernist sanatakımları ve özellikle Kübizm üzerinden analiz etmektedir. Bu sebeple tezde, birzamanlar karşıt bir duruş sergileyen ve avangard olarak adlandırılan D Grubu'nun1930'lu yılların başından 1940'ların sonuna doğru geçirdiği aşamaların grubun GüzelSanatlar Akademisi ile değişen ilişkisi ve etkisi artan milliyetçi gündemde CHP'ninkültür ve sanat politikaları ile artan bağlantısı sonucu nasıl şekillendiği araştırılmaktadır. This present study examines the unique position of Group D, from its founding in 1933until its dissolution in 1951, within the revolutionary environment of the earlyRepublican period in connection to the avant-garde and the twentieth century modernistart movements that were influential in Turkish context. The early years of the TurkishRepublic, distinguished by the single-party regime of the Republican People's Party(RPP), revealed a particular milieu where the cultural politics of the regime and itssupport for the arts had far reaching consequences on the modernist premise of Group Dwithin the nation-building project of Turkey.This thesis firstly investigates the voyage of the avant-garde to understand its anarchistand revolutionary, yet alternating nature in an attempt to set the ground for theavant-garde movements under analysis. Then, the thesis explores the 'revolutionaryconsciousness' of the Republican period and the artistic milieu in which Group Demerged to raise questions of new art, national art, and state-supported exhibitions andevents. Finally, the last chapter examines the artistry of Group D against the influentialmodernist art movements in the Republican period with a focus on Cubism to reveal thegroup's unique intellectual stance and artistic production. Hence, the phases whichGroup D went through from the early 1930s until the late 1940s are investigated toreveal how the once rebellious disposition of the so-called avant-garde Group D wasaltered over time due to its enhanced connection to the Academy of Fine Arts and thecultural politics of the RPP under the rising nationalist agenda of the period.
Collections