The volatile nature of theory of mind: Does mental state understanding depend on the characteritics of the target?
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada çocukların benzerlik algıları, dış grubun bireylerine yönelik önyargıları, tehdit algıları ve kendi kültürel grubuyla özdeşleme (sosyal kimlik) derecelerinin, zihin anlama becerisi ile ilişkisi araştırılmıştır. Araştırmada yaş aralığı 10-12 (Ortyaş = 11.66 yıl, S = .84) olan 214 çocuktan veri toplanmıştır. Çocukların zihin kuramı ve genel mantık yürütme düzeyleri 8 hikaye (4 zihin anlama, 4 genel mantık yürütme) ile ölçülmüştür. Çalışmaya katılan çocuklar rastlantısal olarak üç gruba ayrılmış, bir gruba Türk kültürüne ait isim ve nesnelerin bulunduğu hikayeler (içgrup), ikinci gruba Suriyeli karakterlerin ve Suriye kültüründe yaygın olan nesnelerin kullanıldığı hikâyeler (dışgrup), üçüncü gruba ise Hollanda/Norveçli karakterlerin ve o kültürlere özgü nesnelerin kullanıldığı hikayeler (dışgrup) verilmiştir. Benzerlik algısı, önyargı, ayrımcı davranış, tehdit algısı ve sosyal kimlik anketler ve bireysel ölçümlerle değerlendirilmiştir. Çocukların empati, dikkati kontrol, alıcı ve ifade edici dil becerileri ve dışgruplarla olan doğrudan ve dolaylı etkileşimi kontrol değişkenleri olarak ölçülmüştür. Çalışmanın bulguları, çocukların genel mantık yürütme düzeyleri açısından üç grup arasında anlamlı bir fark olmadığını göstermiştir. Zihin durumlarını anlama açısından ise, Türk karakterlerin olduğu hikayeleri okuyan gruptaki çocuklar, diğer iki gruptaki çocuklara kıyasla anlamlı şekilde daha yüksek performans göstermiştir. Benzer şekilde, Hollandalı/Norveçli karakterler ilgili hikayeleri okuyan gruptaki çocuklar, bireylerin zihin durumlarını Suriyeli karakterlerle ilgili hikayeleri okuyan gruptaki çocuklara kıyasla daha doğru anlamışlardır. Çalışmanın bir diğer bulgusu, Suriyeli karakterlerle ilgili hikayeleri okuyan gruptaki çocukların önyargı, ayrımcı davranış ve tehdit algısının, Hollandalı/Norveçli hikayeleri okuyan gruptaki çocuklara kıyasla daha yüksek olduğunu göstermiştir. Son olarak, hiyerarşik regresyon analizleri Suriyeli karakterlerle ilgili hikayeler okuyan çocukların dışgruba karşı olan gerçek tehdit algısı ve önyargısı arttıkça bu kişilerin zihin durumlarını anlamalarında hataların arttığını göstermiştir. Hollandalı/Norveçli hikayeleri okuyan gruptaki çocukların ise sadece sembolik tehdit algıları arttıkça dış grubun zihin durumunu anlamaları zorlaşmıştır. Farklı kültürlerden gelen kişilerin zihin durumlarının anlaşılması, o kültürden kişiler ile olumlu ilişkiler kurmak, düşmanca tutumların önüne geçilmesi ve azaltılması için önemlidir. Bu nedenle, mevcut çalışma dışgruplara karşı olan benzerlik algısı, önyargı ve tehdit algısının çocukların sosyo-bilişsel becerilerini nasıl etkilediğine dair bulgular sunması bakımından hem kuramsal olarak hem de uygulamaya yönelik sunduğu önermeler bakımından önemlidir. This study examined to what extent children's mental state understanding vary as a function of perceived similarity, prejudice and threat perception towards out-group and social identity. The sample included 214 Turkish children (Mage = 11.66 years, SD = 0.84; range = 9 years 7 months -13 years). We measured children's mental state understanding and general reasoning ability (as a control variable) by using the Strange Stories task, which consisted of intra-cultural and cross-cultural mind reading and control stories. Children were randomly assigned to one of the three groups where they heard four mind reading stories and four control stories: Children in the Turkish target group read four mind reading and four control stories about Turkish characters and objects seen in the Turkish culture, children in the Syrian target group read four mind reading and four control stories about Syrian characters and objects in Syrian culture, and children in the Dutch/Norwegian target group read four mind reading and four control stories about Dutch/Norwegian characters and objects commonly seen in Dutch/Norwegian culture. We examined children's perceived similarity with Syrian and Dutch/Norwegian culture, prejudice, discrimination, and threat perception towards Syrian and Dutch/Norwegian, and children's social identity via standardized scales and tasks. Children's second-order false belief understanding, attentional control, empathy, expressive language and receptive language ability, direct contact, and negative indirect contact with out-groups were also measured as control variables. Results showed that there was no significant difference in general reasoning accuracy (control stories) between the three groups. Children in the Turkish target group made significantly more accurate mental state inferences than children in two other groups. Furthermore, children in the Syrian group were significantly less accurate when ascribing mental states to targets compared to children in the Dutch/Norwegian target group. Findings revealed that children in the Syrian target group had significantly higher prejudice, discrimination and perceived threat than children in the Dutch/Norwegian target group. Hierarchical regression analysis showed that prejudice and perceived realistic threat significantly predicted lower ToM performance for children who were in the Syrian group, while only perceived symbolic threat significantly predicted lower mental state understanding of children in the Dutch/Norwegian group. These findings have important implications to understand how similarity and intergroup processes (e.g., prejudice, threat perception) might have a role in children's mental state understanding.
Collections