The role of home literacy environment on the development of reading comprehension skill: A mediation model
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Okulöncesi dönemde uyarıcı ve zenginleştirilmiş evdeki okuma-yazma çevresi başarılı bir okuma-yazma gelişimi için gereklidir. Bu araştırmada, erken çocukluktaki evdeki okuma-yazma çevresinin, çocuğun okuduğunu anlamasını dil becerileri, sözel çalışan bellek ve kelime okuma üzerinden nasıl etkilediği incelenmiştir. Çocukların önceki alıcı kelime bilgisi ve bilişsel becerileri (üç ve altı yaşta ölçülen görsel-uzaysal çalışan belleği ve altı yaşta ölçülen sözel çalışan belleği) eş değişken olarak kullanıldı. Evdeki okuma-yazma çevresi, ebeveynin okuma-yazma öncesi becerilerini öğretmesi, anne-çocuğun beraber kitap okuması ve evdeki kitap mevcudiyeti olarak tanımlanmıştır. Boylamsal olarak planlanan ve Türkiye'nin ulusal yapısını temsil eden bir örneklemle yapılan Türkiye'de Erken Çocukluk Gelişim Ekolojileri (TEÇGE) araştırmasının verileri kullanılmıştır (N=1052). Sonuçlar, evdeki destekleyici okuma-yazma çevresinin, alıcı kelime bilgisi ve diğer temel dil becerileri ile anlamlı olarak ilişkili olduğunu göstermektedir. Annenin duyarlılığı ve sıcaklığı, evdeki okuma-yazma çevresi kadar çocukların sözel çalışan bellek gelişmesi ile yakından ilişkilidir. Erken çocukluktaki evdeki okuma-yazma çevresi, erken alıcı kelime bilgisi ve bilişsel beceriler kontrol edildiğinde bile dil becerileri (örn. alıcı kelime bilgisi) ve kelime okuma üzerinden dolaylı olarak okuduğunu anlama ile ilişkilidir. Fakat sözel çalışan bellek becerisi, evdeki okuma-yazma çevresi ve okuduğunu anlama arasındaki ilişkiye anlamlı olarak aracılık etmemiştir. Ayrıca, erken çocukluktaki evdeki okuma-yazma çevresi, okul yaşlarındaki okuduğunu anlama ile doğrudan ilişkilidir. A stimulating and enriched home literacy environment in preschool years is necessary for a successful literacy development. In this research, we focused on how home literacy environment in early childhood was associated with children's reading comprehension at school ages through language skills, verbal working memory and word reading. Children's earlier receptive vocabulary knowledge and cognitive skills (e.g. visual-spatial working memory assessed both at ages three and six and verbal working memory at age six) were used as covariates. Home literacy environment was conceptualized as the parental teaching of pre-literacy skills, shared book reading and the availability of books at home. The data of the Early Childhood Developmental Ecologies in Turkey (ECDET), which was designed as a longitudinal study and conducted with a nationally representative sample in Turkey (N=1052), was used. The results showed that supportive home literacy environment was significantly associated with receptive vocabulary knowledge and other foundational language skills. Maternal responsiveness and warmth were as closely related to children's verbal working memory development as home literacy environment. Home literacy environment in early childhood had an indirect association with reading comprehension through language skills (e.g. receptive vocabulary) and word reading, even when controlling for children's cognitive skills and earlier receptive vocabulary knowledge. However, verbal working memory did not significantly mediate the association of home literacy environment with reading comprehension. On the other hand, home literacy environment in early childhood was directly associated with reading comprehension at school ages.
Collections