Maternal behaviors and joint attention mediate the link between maternal education levels and infants` language development
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çocukların dil öğrendiği sosyal bağlamlardan biri yetişkinler ile çocuklar arasında kurulan ortak dikkat etkileşimleridir. Duyarlılık ve müdahalecilik gibi anne davranışlarının hem anne eğitim seviyesi hem de çocukların dil gelişimi ile ilişkili olduğu birçok çalışma tarafından bulunmuştur. Önceki çalışmalar anne davranışları ile anne-bebek etkileşimi sırasında kurulan ortak dikkat süreçlerinin ilişkili olup olmadığını ve anne davranışlarının dil gelişimini ortak dikkat süreçleri üzerinden etkileyip etkilemediğini araştırmamıştır. Bu çalışmanın ilk amacı hangi pozitif (örneğin duyarlılık) ve negatif (örneğin müdahalecilik) anne davranışlarının anne-bebek etkileşimi sırasında kurulan ortak dikkat süreçlerinin niceliksel (örneğin sıklık, uzunluk) ve niteliksel (örneğin kim tarafından başlatıldığı) özellikleri ile ilişkili olduğunu ortaya çıkarmaktır. Çalışmanın ikinci amacı ise anne eğitim seviyesi ve anne davranışlarının ortak dikkat süreçlerini etkilediğini ve bunun sonucunda çocukların dil gelişimlerinin etkilendiği hipotezini incelemektir. Elli anne-bebek çifti bebekler 12 aylıkken beş dakikalık serbest oyuna katılmıştır; bebekler 14 aylıkken ise alıcı ve ifade edici dil bilgileri ölçülmüştür. Serbest oyun videoları hem anne davranışları (duyarlılık, bilişsel uyarım, olumlu/olumsuz duygulanım ve kontrol) hem de ortak dikkat süreçlerinin özellikleri (sıklık, uzunluk, ortak dikkatin annenin çocuğu yönlendirerek başlaması/annenin çocuğun dikkatini takip ederek başlaması, ortak dikkat sürecinde çocuğun annenin dikkatinin farkında olması/olmaması ve ortak dikkat etkileşiminin anne ya da bebek tarafından sonlandırılması) açısından kodlanmıştır. Sonuçlar pozitif anne davranışlarının ortak dikkat etkileşimlerinin ortalama uzunluğu ve ortak dikkat sürecinde bebeklerin annenin dikkatinin farkında olması ile olumlu yönde ve ortak dikkat süreçlerinin anne tarafından bitirilmesi ile olumsuz yönde ilişkili olduğunu göstermiştir. Negatif anne davranışlarının ise ortak dikkat süreçlerinin ortalama uzunluğu ve ortak dikkat süreçlerinin annenin bebeğin dikkatini takip ederek başlaması ile olumsuz yönde ilişkili olduğunu göstermiştir. Ayrıca sonuçlar anne eğitim seviyesinin bebeklerin dil gelişimini dolaylı bir şekilde etkilediğini ve bu ilişkide annelerin kontrol seviyesi ve ortak dikkat süreçlerinin annenin yönlendirmesiyle başlamasının aracılık rolü oynadığını göstermiştir. Bulgular anne davranışlarının anne-bebek etkileşimi sırasında kurulan ortak dikkat süreçlerinin özellikleri üzerinde önemli bir rol oynadığını göstermiştir. Ayrıca bulgular anne eğitim seviyesinin çocukların dil gelişimini ebeveynlik ve ortak dikkat süreçlerinin özellikleri üzerinden dolaylı bir şekilde etkilediğini ortaya koymuştur. One of the social contexts for children to learn their language is joint attentional (JA) interactions between adults and children. Specific maternal behaviors such as sensitiveness and intrusiveness have been found to be related to both maternal education levels and children' language development. Previous work has not explored how maternal behaviors are related to characteristics of JA episodes in mother-infant interaction and whether maternal education levels and maternal behaviors influence the language outcomes through JA episodes. The first aim of the study is to reveal which positive (e.g., sensitiveness) and negative (e.g., control) maternal behaviors are correlated with quantitative (e.g., frequency, duration) and qualitative (e.g., initiated by whom) features of JA episodes in mother-infant interactions. The second aim of the study is to investigate whether maternal education levels and maternal behaviors affect JA episodes in mother-infant dyads and in turn influence infants' language development. Fifty caregiver-infant dyads were video recorded during free play when the infants were 12 months old; expressive and receptive vocabulary of the infants were assessed at 14-months. The free play videos were coded for maternal behaviors (positive behaviors: sensitiveness, cognitive stimulation, positive affect; negative behaviors: negative affect, control) and JA characteristics (frequency, duration, initiated by maternal following or directing, being passive or coordinated, terminated by mother or infant). Results indicated that positive maternal behaviors were positively correlated with the mean duration of JA episodes and percentage of coordinated JA episodes while they were negatively correlated with the percentage of JA episodes terminated by mothers. Negative maternal behaviors were negatively related to mean duration of JA episodes and percentage of JA episodes initiated by maternal following. Further, we found an indirect relationship between maternal education levels and expressive language scores of infants which was mediated by maternal controlling levels and JA episodes initiated by maternal following or directing. Findings indicated that maternal behaviors play a crucial role in features of JA interaction in mother-infant dyads. Further, results support that maternal education level have an effect on language development of children via parenting and quality of mother-child interactions.
Collections