Five- to 8-year-old Turkish children`s number sense and cognitive flexibility
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yönetsel beceriler davranış ve duygu düzenlemesi ile ilişkili tepeden aşağı bilişsel süreçlerdir. Yönetsel beceriler işler bellek, ket vurma ve bilişsel esneklik olmak üzere birbiriyle ilişkili üç temel parçadan oluşmaktadır. Bilişsel esneklik, farklı bakış açıları arasında esnek bir şekilde gidip gelebilme ve değişen durumlara uyum sağlayabilme becerisi olarak tanımlanmıştır. Bu çalışmada kavramsal düşünme becerisi temelinde bilişsel esneklik ve sayı bilgisi arasındaki ilişki incelenmiştir. Yaş ve bilişsel esneklik testlerinde kullanılan sıralama ölçütlerinin çocukların performanslarını etkileyeceği öngörülmüştür. Bu iki değişken arasındaki ilişki Penn Durumsal Ret Testi ve Wiskonsin Kart Eşleme Testi kullanılarak ölçülmüştür. Sayı bilgisini ölçmek için Erken Sayı Bilgisi Testi kullanılmıştır. Çalışmaya anaokulu, birinci ve ikinci sınıfa giden 5-8 yaş arası yüz on dört çocuk katılmıştır. Bulgular WKET ve PDRT testlerinin `kavram formasyonu` ve `sürdürme` olmak üzere iki ortak bileşene sahip olduğunu göstermiştir. İki yönetsel beceri testindeki kavram formasyonu skorları arasında anlamlı bir ilişki varken sürdürme faktörü skorları arasında anlamlı bir ilişki olmadığı görülmüştür. Erken Sayı Bilgisi Testi skorlarının, 4 WKST ve 5 PDRT skoruyla anlamlı bir ilişkiye sahip olduğu gösterilerek yönetsel beceriler ve sayı bilgisi arasındaki anlamlı ilişki örneklenmiştir. Son olarak, yaş değişkeni kavram formasyonu ve Erken Sayı Bilgisi Testi skorları üzerinde anlamlı bir etkiye sahipken; cinsiyet, okul öncesi eğitim geçmişi ve okul türü değişkenlerinin hiçbir skor üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olmadığı görülmüştür. Bu bulgu, erken yaş dönemi çocuklar için hazırlanan bilişsel esneklik testlerindeki sembol kullanımının etkilerinin araştırılması gerektiğini ortaya koymaktadır.Anahtar sözcükler: sayı bilgisi, kavram formasyonu, bilişsel esneklik, WKST, PDRT Executive functions (EFs) are top down cognitive processes that are associated with the regulation of behaviors as well as emotions. EFs include three core interrelated components: working memory, inhibition, and cognitive flexibility. Among them, cognitive flexibility is defined as the ability to flexibly switch between different perspectives and adjust to the changing conditions. The present study investigated the magnitude of relationship between cognitive flexibility and number sense as part of conceptual thinking. It was expected that children will be affected by the age and the criteria used in the cognitive flexibility tasks. This relationship was measured with Penn Conditional Exclusion Test (PCET) and Wisconsin Card Sorting Test (WCST). The Early Numeracy Test (ENT) was used for number sense assessment. One hundred and fourteen 5- to 8-year-old Turkish students attending preschool, first, and second grade of elementary school participated in the study. Results suggested that the PCET and the WCST have components in common: concept formation and perseveration. The concept formation scores in two EF tests were correlated, but perseveration factors were distinct from each other. ENT was also significantly correlated with 4 scores of the WCST and 5 scores of the PCET, indicating a significant relationship between EF and number sense. Finally, age was a significant covariate for only concept formation factors of both the WCST and PCET, in addition to the ENT scores from age of 5 to 6. Effects of gender, years spent in pre-school, and type of school were not statistically significant for any of the EF and ENT measures, except the effect of preschool on the concept formation in the WCST. This finding point to a further need to investigate the use of symbols in the task switching measures in pre-school period.Key words: number sense, concept formation, cognitive flexibility, task-shifting, Wisconsin card sorting test, Penn conditional exclusion test
Collections