Developmental change in early competencies of institution-reared children as compared to their parent-reared peers
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Kurumda yetişmiş olmanın çocukların becerileri üzerindeki olumsuz etkisi, kurum bakımındaki çocuklarla ailesiyle yaşayan çocukları kıyaslayan birçok çalışma ile gösterilmiştir. Bu çalışma ise, sosyal (sosyal yetkinlik, saldırganlık davranışı, içe çekilme), bilişsel (zihin kuramı, yönetici işlevler) ve dil alanlarındaki gelişimsel değişimin çocuğun yetiştiği çevreye göre farklılaşıp farklılaşmadığını araştırarak mevcut literatüre katkı sağlamaktadır. Araştırma verisi, kurum bakımındaki 73 çocuktan, annesi düşük-orta eğitimli 51 çocuktan, annesi yüksek eğitimli 75 çocuktan bir yıl arayla iki farklı zamanda toplanmıştır. Hem Zaman 1 hem Zaman 2'de; zihin kuramı, yönetici işlevler ve dil becerileri bireysel değerlendirmelerle; sosyal yetkinlik, saldırganlık ve içe çekilme ise anne/bakıcı raporları ile ölçülmüştür. Yaş ve cinsiyetin etkisi kontrol edildikten sonra Kovaryans Analizi sonuçları, kurum bakımındaki çocukların zihin kuramı ve yönetici işlevler testlerinde ailesiyle yaşayan iki grup çocuğa göre iki zamanda da anlamlı olarak daha düşük performans elde ettiğini göstermiştir. Ayrıca kurum bakımındaki çocuklar, sosyal yetkinlik ve dil becerileri açısından ailesiyle yaşayan çocuk gruplarına göre anlamlı olarak daha düşük seviyede gelişim göstermiştir. Cinsiyetin ve yaşın etkisi kontrol edildiğinde, fark skoru metodu ile yapmış olduğumuz hiyerarşik regresyon analizi sonuçları kurum bakımının sosyal yetkinlik ve dil alanlarında düşük gelişimsel değişimi (1 yıl içindeki) yordadığını göstermektedir. Yüksek eğitimli annelerin çocukları ile kurum bakımındaki çocukların arasındaki dil alanındaki gelişimsel değişim farkının, düşük-orta eğitimli annelerin çocukları ile kurum bakımındaki çocukların arasındaki değişim farkından büyük olduğu bulunmuştur. Bu çalışma tipik ve atipik yetiştirme ortamlarındaki çocukların sosyal ve bilişsel gelişimsel değişimindeki farklılıklarını ortaya koymaktadır. Adverse effects of institutional care on child outcomes have been shown by multiple studies comparing institution-reared and parent-reared children. The current study adds to the extant literature by examining whether the developmental change within one year in social (social competence, aggressive behavior, and social withdrawal), cognitive (theory of mind, executive function), and language domains differs with respect to rearing context. Data were collected from 73 institution-reared children, 51 parent-reared children with low to middle-educated mothers, and 75 parent-reared children with high-educated mothers at two time points, one year apart. At Time 1 and Time 2, theory of mind, executive function, and language skills were measured via individual assessments, while social competence, aggressive behavior, and social withdrawal were measured via caregiver/mother reports. ANCOVAs, controlling for age and sex, indicated that institution-reared group displayed significantly lower performance on theory of mind and executive function tasks than both parent-reared groups at two time points. Also, they had significantly lower level of social competence and language than two parent-reared groups. Hierarchical regression analyses with the difference score as the outcome variable revealed that institutional care predicted poorer developmental change within one year in social competence and language skills, controlling for age and sex. The difference between parent-reared group with high-educated mothers and institution-reared group was higher than the difference between parent-reared group with low to middle-educated mothers and institution-reared group for the developmental change in language. This study discloses the differences in social and cognitive developmental change in children under typical and atypical rearing contexts.
Collections