TÜRKİYE`DE KADIN İSTİHDAMININ EKONOMİK BÜYÜME İÇERİSİNDEKİ YERİ: KADINLARIN EĞİTİM DURUMU İLE İSTİHDAMA KATILIMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN EKONOMETRİK ANALİZİ
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Küreselleşen dünyada kadın istihdamı, ülkelerin ekonomik kalkınma ve büyümelerinin gerçekleştirilmesinde büyük önem arz etmektedir. Türkiye'de kadınların ülke ekonomisine katkı sağlayabilmeleri ancak eğitilmeleri ve istihdam edilmeleri ile mümkündür. Bu çalışmada Türkiye'de eğitim durumuna göre istihdam edilen kadınların ekonomik büyüme içerisindeki yerini analiz etmek amacıyla ilk olarak istihdam, kadın istihdamı kavramlarının tanımı yapılmış ve Türkiye'nin istihdam yapısına değinilmiştir. Sonrasında Dünyada ve Türkiye'deki kadın istihdamının tarihsel süreci ve gelişimi detaylı olarak ele alınmıştır. Son olarak, eğitim durumuna göre istihdam edilen kadınlar ile ekonomik büyüme arasındaki ilişki teorik ve ampirik olarak incelenmiştir. Çalışmada Türkiye Ekonomisi'nin 2003:Q1-2018:Q4 dönemine ilişkin ekonomik büyüme, ilkokul ve öncesi mezunu kadın istihdam oranı, yüksekokul veya fakülte mezunu kadın istihdam oranı verileri kullanılarak ARDL sınır testi yaklaşımı ve Toda-Yamamoto nedensellik analizi uygulanmıştır. Yapılan ampirik analizler sonucunda, eğitim durumuna göre istihdam edilen kadınlar ile ekonomik büyüme değişkeni arasında uzun dönemli ilişkinin var olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Değişkenler arasındaki nedensellik ilişkisinin tespiti için uygulanan analiz sonucunda, ekonomik büyümeden ilkokul ve öncesi mezuniyet durumuna göre istihdam edilen kadınlar ve yüksekokul veya fakülte bitirme durumuna göre istihdam edilen kadınlara doğru tek yönlü ve pozitif nedensellik ilişkisi tespit edilmiştir. Ekonometrik analiz bulguları genel olarak değerlendirildiğinde, kadınların iş hayatına girmesine engel olan; başta aile içinde olmak üzere toplumun her kesimine yayılan `ayrımcılık` hastalığının önüne geçilmeli ve cinsiyet eşitliğine önem verilmeli, kadınların eğitilmiş insan gücü olarak istihdama katılımlarının arttırılması gerektiği sonucuna varılabilir. In a globalized world, women's employment is of great importance in the realization of economic development and growth of countries. Women in Turkey can contribute to the country's economy only if they are educated and employed. In this study, in order to analyze the place of employed women in economic growth according to the educational situation in Turkey, the concepts of employment, women's employment were first defined and the employment structure of Turkey was addressed. Afterwards, the historical process and development of women's employment in the world and in Turkey were discussed in detail. Finally, the relationship between women employed according to their educational status and economic growth has been studied theoretically and empirically. In the study, Turkish economy 2003:Q1-2018:Q4 economic growth for the period, primary school and pre-graduate female employment rate, female employment rate using data from the graduate school or faculty ARDL bounding test approach and Toda-Yamamoto causality analysis was applied. As a result of empirical analysis, it was concluded that there is a long-term relationship between women employed according to their educational status and economic growth variable. As a result of the analysis applied to determine the causality relationship between variables, a one-way and positive causality relationship was determined towards women employed from economic growth according to primary and pre-graduation status and women employed according to graduation status of college or faculty. Overall the findings of the econometric analysis, causing women to join the work force; especially to a family that spread to all sections of society `discrimination` of disease should be prevented and should be given to gender equality and women employment it can be concluded that their participation in trained manpower must be enhanced.
Collections