Türkiye`de orman suçları (1951-1990)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
- 65 - ÖZET Türkiye'de ormancılığımız açısından önemli sayılan ilk kanuni düzenlemeler 1937 yılında çıkarılan 3116 Sayılı Kanunla başlamıştır. Bu kanunla ormanların korunması ve muhafazası için esaslı hükümler getirilmiştir. Ormancılığımıza karşı işlenen suçlar ve çeşitleri 1956 tarihli 6831 Sayılı Orman Kanunu'nun ikinci faslının üçüncü kısmında `Orman Muhafazası` başlığı altında toplanmıştır. Bu suçlara karşı verilecek cezalarda yine 6831 Sayılı Orman Kanunu'nda ve kısmende diğer kanunlarda yer almıştır. Bugün Türkiye'de 8997 adet orman içi, 6725 adet orman kenarı ve 6853 adet orman civarı köy olmak üzere toplam 22575 adet köy bulunmaktadır. Bu Türkiye nüfusunun yaklaşık 1/3'üne tekabül etmektedir. Bu kadar büyük bir çoğunluğun baskısı altında bulunan ormanlar işlenen suçlar neticesinde tahrip olmakta ve gittikçe azalmaktadır. Orman suçlarının bir çok nedeni olmakla birlikte kırsal kesimin sosyo-ekonomik yetersizliği en önemli nedenidir. Verimsiz tarım toprakları, modernize edilmemiş tarım, yerleşmemiş ahır hayvancılığı gibi nedenlerle ekonomik yönden elverişsiz şartlara sahip kırsal kesim, ormanlarda tahribata yönelmektedir. Nüfusun artışına paralel olarakta artan ihtiyacın karşılanamaması nedeniyle orman suçları artmaktadır.- 66 - Orman arazi kadastrosunun tamamlanmamış olması da yine orman suçları için dezavantaj oluşturmaktadır (Tablo No : 1). 1950-1990 yılları arasında toplam 2.622.813 adet orman suçu işlenmiş olup, 2.049.940 dekar saha tamamen ormansızlaştırılmıştır. (Tablo No : 8 ve 9). Bütün bu suçlar neticesinde meydana gelen toplam zarar 1.8 trilyon civarındadır. Maddi olarak hesaplanan zararlar yanında ormanların tahribi neticesinde Türkiye'nin geleceği için çok büyük bir tehlike arz eden erozyon sorunu gündeme gelmektedir. Her yıl Türkiye topraklarının % 72'si ve ormanların % 57' si erozyona maruz kalmaktadır. Orman suçlarının bölgelere göre dağılımı incelendiğinde; kesme-taşıma suçları daha çok transport imkanına sahip büyük tüketim merkezlerine yakın yerlerde (Tablo No : 3 ve 4), açma-yerleşme suçları arazinin yetersiz ve kıymetli olduğu bölgelerde (Tablo No 5 ve 6 ), otlatma suçu ise hayvancılığın önem kazandığı bölgelerde (Tablo No : 7) yoğun olduğu gözlenmiştir. Orman suçları; yapılan kanun değişiklikleri, af kanunları ve seçim yıllarında artma eğilimi göstermiştir (Grafik No : 1,2,3, 4,5,6,7). Bu tür kanun değişiklikleri düşünülenin tam tersine müspet değil menfi sonuçlar vermiştir. Orman köylüsünün sosyo-ekonomik yönden kalkınmasına katkıda bulunmak üzere devlet bir takım çalışmalarda bulunmuş, ancak maddi olanakların yetersizliği nedeniyle bu hizmet bütün yurda etkin bir şekilde götürülmemiştir. Bu hizmetlerin götürüldüğü bazı yörelerde suç oranlarında azalma görülmüştür.- 67 - Bugün için yeni kurulan Orman Bakanlığı bünyesinde bulunan ORKÖY, orman halkının ekonomik yönden desteklenmesi ve kalkınması konusundaki çalışmaları yerine getirmek amacı ile kurulmuştur. Bütün bunların yanında sosyal ormancılık denen tarım + hayvancılık ormancılık kombinasyonlarına önem verilerek orman içi ve civarı köyler halkının kısa vadede ihtiyaçlarına cevap verecek ve ekonomik yönden kalkınmalarına destek olacak projeler başlatılmalıdır. Yöre şartlarına uygun, hayvancılık, tavukçuluk, küçük el sanatları gibi gelir getirici iş kolları teşvik edilip desteklenmelidir. Eğitim seviyesi düşük orman halkının eğitilmesi ve bilinçlenmesi için özen gösterilmelidir. Özellikle orman varlığının ve devamlılığının şimdiki ve gelecek nesiller için önemi konusunda aydınlatıcı bilgiler verilmelidir. - 68 - SUMMARY In Turkey first legal arrangements, which are very important for the fores, started by the outcoming of the 3116 numbered law in 1937. With this law the new regulations have been established to protect and conserve the forests. The forest affences have been guthened under the title of Forest Protection in the sind chapter and 3rd part of the Forest Law, numbered 6831, whice has passed in 1956. And also the penalties have been defined against forest affences. Today there are 8897 villages in forests, 6725 villages in the edge of the forests and 6853 near forests. Total number of the villages related to forestry is 22575. The people who live in villages in connection with forests cover about 1/3 of Turkey's population. Forests, which are under the pressure of such malority are destroyed and the anea is decreased. Although there are several causes of forest affenses but the dominant factor is the Socio-economic problems of the rural population. Low fertility of farm soils, unmodernised agricultural and animal husbandary systems are common economic problems of the rural settlements. As a result of tehese type of unfaurable economic conditions the rural population tend to illegal and over utilisation of the forests. While the needs and demands of rural population incnease paralel to population, the burden of the negative pressure on the- 69 - forests also incnease. The establishment and definition of the borders and the legal recordings of the forests havent been comleted yet. There fone the conflicts, between the rural people and the forestry authorities our are actively go on (Table No :1). Between 1950-1990 total number of forest offense files were about 2.622.813, 2.049.941 ha forest area was unforested as a result of population pressure. The sum of financial losses is about 1.800.000.000.000 TL. The destruction of forests cause great soil enosion befond financial losses. The 72 % of Turkey's soils and 57 % of the forests are under the threet of erosion hazard. According to the survey results on forest offenses illegal cuttings mostly accour in the places where transportation facilities are favourable and the places which are near to the mofor comsumption centers (Table No : 3,4). The problems of clear- cutting for agriculture are seen in the areas where the cultivable land is insuffiveent and in fertile (Table No :5,6), overgrazin is observed in the areas where annual husbandary is dominant (Table No: 7). The number of forest offences showed increase during the periods of general ammestry (Grafik No : 1,2,3,4,5 and 7). This kind of, amnestry attempts have showed no promising results. In the areas where governmet support is provided some improvements have been secorded. But the government support has never been sufficient.- 70 - The new authority, named 0RKÖY which is responsible to regulate the relationships between the forests and the rural popu lation by means of economic support, has an important mission. To support to rural population who lives in forested areas, a special emphasis should be given to agroforestry practices to some regional development projects, to some economic activities such as poultry, handcrafts, modern animal husbandry.
Collections