Ton geliştirmede ileri teknikler (Flüt)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Günümüzde pek çok besteci ve yorumcu çalgılarından yeni tınılar elde etmek ve geliştirmek için çalışmaktadırlar. Yeni tını ve teknikleri çalışmak dudakların gücünü, esnekliğini ve duyarlılığını geliştirip, yorumcunun renk ve nüans alanını genişlettiğinden hem modern eserleri çalmada hem de klasik repertuar çalışmasında yardıma olmaktadır. Bu tezde önerilen çalışmalara -örneğin Hindemith sonatı çalma seviyesinde olan- herkes başlayabilir. Yalnız daha önce gerçek flüt tonunun ne olduğunu, bunu hangi faktörlerin nasıl etkilediği ve tonun niteliklerinin neler olduğu açıklık kazanmalıdır. Marcel Moyse'nin `24 Small Melodious Studies` ve `Tone Development Through Interpretation` adlı alıştırma kitapları bu konularda yetkinleşmek için başvurulabilecek en önemli kaynaklardır. Değişik ağızlık pozisyonları, üfleme açıları ve tek bir ses çıkartmaktan daha karmaşık vücut rezonansı kullanımı gerektiren multifonikleri öğrenmeye hazırlanırken flütist öncelikle 'gırtlak ayarı', 'doğal armonikler', 'IV. oktav sesleri', 'bükülmeler' ve 'fısıltı tonlarından oluşan ön hazırlık çalışmalarını tamamlamalıdır. Ardından değişik parmak pozisyonları kullanımı gerektiren geniş dağılımlı ses renklerini tanımak faydalı olacaktır. Son olarak da 21i minörden daha küçük olan aralıklardan, 12'liye kadar varan aralık tiplereni kapsayan multifonikler incelenebilir. Yalnız şunu önemle vurgulamak gerekir ki, bu çalışmalar dört esas alam kapsayan bir çalışma düzeniyle dengeli bir şekilde yürütülmelidir; klasik gündelik çalışmalar, yeni tınılar, etüdler ve repertuar. Dolayısıyla yeni çalışmalar ancak klasik çalışmayı tamamlayıcı niteliktedir; yoksa hiçbir zaman yerini alma iddiasında değildir. -IV- ADVANCED TECHNIQUES IN TONE DEVELOPMENT SUMMARY At the present time, many composers and instrumentalists are becoming increasingly interested in the discovery and development of new instrumental sonorities. It is useful to study new sonorities and techniques not only because they are usually used in modern compositions but also they are greatly beneficial for traditional playing as well. They develop the strength, flexibility and sensitivity of the embouchure, increase the player's rage of colour and dynamics. Before beginning to work on tone development, it makes sense to examine what the real tone of the flute is, which factors influence it and what are the the quality components of tone. Thus the first chapter is devoted to those subjects. Exercises are chosen from different methods of Marcel Moyse. Second chapter is devoted to the effective learning of multiphonics which require an extended range of embouchure position, blowing angles and more complex use of body resonances. Thus the exercises are organised to develop 'throat tuning', 'natural harmonics', 'the fourth octave pitches', 'bending' and 'whisper tones'. These preliminary studies are followed by extended timbres where different fingerings are examined. And then the technique of playing multiphonics is discussed and exercises cover the basic types of intervals which range from twelfths to less than the minor second.
Collections