Boğaz trafiği ve Tüzüğünün irdelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
V. ÖZET `BO?AZ TRAJİ?İ VE TÜZÜ?ÜNÜN İRDELENMESİ` Resmi adı `Boğazlar ve Marmara Bölgesi Deniz Trafik Düzeni hakkında Tüzük` 23.11.1993 tarihli ve 93/5061 sayılı kararname ile kabul edilmiş.. 11 Ocak 1994 tarihinde Resmi Gazetede yayımlanmış ve 1 Temmuz 1994 tarihinden itibaren yürürlüğe girmiştir. Bildiğimiz gibi boğazlardaki yoğun trafik petrol ve tehlikeli yük taşıyan büyük tankerlerin boğazlardan geçişleri, boğazlarda seyrüsefer ve çevre güvenliğine karşı önemli bir tehdit oluşturmaktadır. Bu tehdidin ortadan kaldırılması veya en abından azal tılması zorunlu hale gelmişi 1936 yılından beri aksamadan uygulanmakta olan Montrö Sözleşmesinin değiştirilmesinin özellikle günümüzde varolan siyasi dengeler karşısında, bîr takını zorluklan ve yeni sorunları da beraberinde getirmiştir. Gerek İstanbul ve Çanakkale Boğaz trafiğinin yoğunluğu ve gerekse orta Asya petrolünün taşınması, Boğazlarla ilgili Tüzüğün oluşumunu zorunlu hale getirmiştir. Tüzük hazırlanırken milli menfaatlerimiz ön planda tutulmuş ve konuyla ilgili olarak bakanlık, kurum ve kuruluşların temsilcilerinin iştirakleriyle yok geniş kapsamlı olanak bir inceleme yapılmıştır. Çalışmalar süresince, Montreux Sözleşmesinin seyrüsefer prensibini içeren maddesini ihlal etmeksizin seyrüsefer ve çevre güvenliği ile can ve mal emniyeti açısından Trafik Ayırım Düzeni İhdası ve güvenilir, uygulanabilir denk trafik kurallarının, belirlenmesi amaçlanmıştır. 'Türk Hükümeti tarafından sunulan Boğazlar ve Marmaıa Bölgesi seyir kuralları hakimdi Rusya Federasyonu bazı kuralları seyir emniyeti 'bakımından teknik: olarak iyi düzenlenmişi olmasına rağmen, genelde kuralların gemilerin transit geçişlerini sınırladığını hatla bazı kuralların yasaklar getirdiğini öngörmüş ve bu kuralların, Evrensel Deniz Hukuku'nuı öngördüğü uluslararası boğazlarda ve transit. geçişli boğazlarda kıyı devletlerinin hiçbir- şekilde serbest geçiş hakkını zayıflatmayacağı, engellemeyeceği, askıya alamayacağı ve ertelemeyeceğine dair hükümlerine aykırı olduğunu, bu hükmü ihlal ettiğini beyan etmişlerdir. 78Bu beyanatlara istinaden Türk Hükümeti, Türk Boğazlarında kurmayı öngördüğü, Trafik Ayırım Şemalarını ve kurallarım IMO ya sunmuş ve IMO üyesi olmanın gereğini yerin getirmek iradesiyle hareket etmiştir. Bunun yamana 1 Temmuz 1994 tarihinde yürürlüğe giren Tüzükle beraber, Trafik Ayı rımı Düzeni ve bildirimlerle ilgili bir takım değişiklikler meydana gelmiştir. Boğazlardan geçme isteyen gemilerin anlaşmasıyla ortaya çıkmaya başlayan trafik anarşisini önlemek için bugün mevcut olan birçok belirsiz noktalar kurala bağlanmış, gemilerin özelliklerine istinaden radar kontrol istasyonlarının hazırlıkları için yeterli zaman kazandırılmış, tehlikeli yük taşıyan gemilerin emniyetli geçişi için, yeni tedbirler ve uygulamalar getirilmiş, mevki verin mecburiyeti getirilmiştir. 79 UT, V. SUMMARY `A STUDY ON THE TRAFFIC IN THE BOSFHOURS STRAIT AND EXAMINATION OP HIE CURRENT REGULATIONS` The official name `Regulation About Arrangrneni of Sea Traffic in Straits and Marmara Region` lias been adopted by way of the decree which was dated 23 id, Nov, 1993 and recorded with tire number 93/506 1. It has been published in official newspaper on 11 fh, Jan, J 99 5 and in effect since 1 st, July, 1995. As it is known, congested traffic and oil and other risky load cauyiup, iankeiH in i he siiaii,-; cause a great danger to die cruising safety and environment. It lias been a necessary right to remove this treat or., at least, fo reduce it. Changing of Montrö Agreement which has been successively in cîfccî since 1936, hat; revealed sonic lmrdshipy and some new political problems on ihc poliiieal balances <a present Both trie congested traffic intlie straits of İstanbul and Çanakkale ami transporting Middle Hani Asia oil ljave led to obligation to form the regulations of the straits. While forming the regulation, National privileges have firstly been considered. A very wide range of study lias beet» performed with the attendance of die repiesoutilivea of ministrieH, organisation)* and institutions. During these studies, it was aimed to form the regukt ions to provide safe cruising, protection of environment, life and properly without violating the rules on transit passing tlirough the straits, explained in Montrö Agreement and to deUamirc the ıeliabte and opptieabk.rules for the sea traffic. As well they have declared that these regulations are duagor cement with the rules of global sea law, this law says that the coastal countries would never prevent from restricting. wuapending, postponing and limiting Üre passing freely in inlensaiional or nonstop struitt* am the regulations mentioned above Itave violated these rights. Due to these declarations, the Turkish gavomment has introduced the schemes of iht traffic deviation aird its niles, which ahe has proposed to form in the Turkish straits, to IMC and dealt with the intention of wliat a member of IMO mvwt perform. More over, some eluaigei 80concerning arrangement of traffic deviation and its deciaratios iiave come in to existence wul the regulations in effect sinee 1 st July, 1994. In order to prevent the dense traffic resulting from rising number of ships requesting U pass tîırough Üıe straits; a lot of unclear matters at (»recent, have I »ecu based on the regulations sufficient time lias been provided for readiness of the Radai Conttol Siaiions; because of tin properties of the slûps, new precautions and applications have tjeen put. tor Use for secure]* passing of the ships transporting mtey load a must for reporting of location lias been put forth. 81
Collections