F. Liszt`in piyano çalma tekniğine getirdiği yenilikler yorumu ve etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZ lO.Yüzyıl müziğine besteci ve eşine az rastlanır bir piyano virtüözü olarak damgasını vuran FRANZ LİSZT (1811-1886), Avrupa'da verdiği konserlerle ünlenmiş, sadece kendi dönemini değil, 20.y.yıl müziğini de etkilemiştir. Liszt'in üstün performansı, yapıtlarını seslendirdiği çağdaşları Chopin ve Schumann tarafından da övgü ve hayranlıkla karşılanmıştır. Kuşkusuz Liszt, tanrı vergisi bir yeteneğe sahipti ve o bu yeteneğini virtüozluğun zirvesine çıkarmayı başarmıştı. Piyanoya, konservatuar eğitiminde etüdleriyle teknik temel oluşturan, Czerny'nin öğrencisi olarak başlamış, giderek kendi yöntemini oluşturarak zamanının teknik düzeyinin üstüne çıkmıştır. Etüdleri ve diğer güçlük içeren yapıtlarıyla da günümüz piyano tekniğine vazgeçilmez olanaklar sağlamıştır. Piyanistliği besteciliğinin, besteciliği piyanistliğinin sınırlarını geliştirip genişletmekte etkili olmuştur. Bu tezde; Piyanistlere 20. yüzyıl piyano tekniğinin kapısını aralayan piyanist-besteci Liszt'in, piyano çalışma, çalma ve besteleme yöntemlerini, teknik özelliklerini, müzik dünyasına kazandırdığı yenilikleri, diğer müzisyenler üzerindeki etkilerini ayrıntılı olarak araştırmayı amaçladım. III ABSTRACT An Interpretation of Franz Lizst's Innovations in Piano Technique and Their Impact. Franz Liszt (1811-1886), the unprecedented piano virtuoso of all time, who left his imprint on the 19th century music as a composer and made a name as a rare concert pianist all over Europe has left an undelible mark not only on his own period but on the entire 20th century. Liszt's unequalled performance and skill of magician was the target of eloquent praise also by such geniuses as Chopin and Schumann whose works he performed with a rare dexterity. It goes without saying that he was endowed by God in escalating to the musical heights unattained so far. He started his studies with Czerny whose work has formed the foundation for all pianistic training and conservatoire education to this day. However, he gradually, broke with his style to create and shape his own original school and manner as regards the piano playing technique which has made him an idol of virtuosos of all time. One should note, in particular, the reciprocal influence of his compositions and skill as a pianist. In the present thesis, it has been my aim to analyze the method of study and the playing technique, the performance, the composition method, the novelties introduced in the world of music and the impact on other musicians of F.Liszt, pianist and composer. IV
Collections